10 ux ابزار باید امسال امتحان کنید:

UX چیست؟

User Experience - UX شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. تجربه کاربر شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد. بر اساس تعریف ISO عنوان user experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد.

با گذشت هر سال، ما شاهد ابزارها و تکنولوژی هایی هستیم که زندگی ما را برای خلاقیت و مارکتینگ ساده تر می کند. پنج سال پیش بیشتر از صد ابزار برای خدمت رسانی به کار مارکتینگ وجود داشت، حال این عدد به هزاران ابزار تبدیل شده است.

مطابق با همین قاعده در افزایش تعداد ابزارهای مارکتینگ، ابزارهای لازم برای تجربه کاربری نیز به صورت چشمگیری افزایش و بهبود پیدا کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۱۰ ابزار تجربه کاربری آشنا کنیم که می‌توانید به جریان کاری خودتان اضافه‌شان کنید.

۰۱. UX MAP

اگر شما یک طراح یا مدیر پروژه هستید، سعی در هدایت ایده‌هایتان دارید و با ابزاری مانند  Axure RP آشنایی دارید پس بهتر است نگاهی به UX MAP نیز بیاندازید.

با استفاده از این ابزار می‌توانید جریانات کاربران و تعاملات آنها را متوجه شوید، حقیقتا این ابزار در زمانی که چندین سهامدار مختلف در شرکت تان وجود دارد می تواند بسیار مفید باشد. با UXMAP می توانید ایده هایتان را به زندگی واقعی بیاورید، در مورد آنها بنویسید و در نهایت سندهای کاملی را در کمترین زمان ایجاد کنید.

۰۲. UX-App

می دانم به چه چیزی فکر می کنید. آیا به یک اپلیکیشن دیگر برای نمونه برداری احتیاج دارید؟ بله. UX-APP برای شما یک نمونه برداری کامل را از طریق HTML۵ فراهم می آورد. 

این اپلیکیشن توسط ابزاری به نام logic blocks یا بلاک منطقی کار می‌کند. این ابزار طراحان را قادر می سازد که به نقاط حساس گذشته برگردند، همچنین این اپلیکیشن قابلیت سریع به اشتراک گذاری را بدون داشتن اپلیکیشن شبکه های اجتماعی به شما می‌دهد. 

۰۳. HandrailUX

ساختن مصاحبه با کاربران، گردآوری فییدبک های مختلف و به اشتراک گذاری نظرات متفاوت برای تیم‌تان قطعا می‌ تواند یک چالش جدید و جالب باشد. HandrailUX قصد دارد تا با فراهم کردن یک پلتفرم تحقیقاتی تمام این فرایندها را برای کاربران حقیقی و تیم ها ساده کند. 

HandrailUX با استفاده از راهنمایی ها و شبیه سازی های داخل خود مصاحبه با کاربران را ساده کرده است، این حالت به شما اجازه می دهده تا مصاحبه های گذشته را جایگزین کنید، سوالات جدیدی بیافزاید و یا اینکه از سوالات موجود استفاده کنید. بعد از هر مصاحبه نتیجه آن به صورت بلادرنگ در اختیار شما قرار می گیرد. پس این حالت می تواند باعث تسریع کارهای طراحی شما شود.

۰۴.Personapp

Personapp پلتفرمی است که باعث می‌شود شما درگیر پیدا کردن افراد نشوید، در واقع با استفاده از این اپلیکیشن دیگر هیچ بهانه‌ای برای پیدا نکردن کاربر و مشتری نخواهید داشت.

Personapp به ما راهکار های مختلفی برای بهتر کردن محصولاتمان می‌دهد. همچنین این اپلیکیشن جزئیات موثر و مفیدی را از محصول، طراحی، توسعه و مارکتینگ برای موفقیت به ما می دهد. یکی از مهمترین نکات این اپلیکیشن رایگان بودن آن است.

۰۵. UX Project Checklist

چک لیست ها دنیای من را به جنبش در می‌آورند. مخصوصا وقت هایی که بعضی از چیزها شلخته و نامنظم به نظر می رسند. با استفاده از چک لیست ها می توانید مطمئن شوید که آيا اساس یک پروژه به خوبی ساخته شده است یا خیر. 

UX Project Checklist دقیقا چیزی است که از اسمش پیداست. این برنامه یک چک لیست برای پردازش تمامی مراحل تجربه کاربری است. هر کدام از بخش های این نرم افزار حاوی لینک هایی است که شما را به قسمت هایی می برد تا درباره آن موضوع بیشتر بتوانید اطلاعات کسب کنید. همچنین برای استفاده از این برنامه می توانید از حساب کاربری گوگل استفاده کنید و مطالب برنامه را با استفاده از این حساب در سراسر اینترنت و حسابهای شخصی دیگران به اشتراک بگذارید. می‌توان گفت این برنامه یکی از کاربردی‌ترین برنامه ها برای مدیران پروژه و UX کاران است.

 ۰۶. Hello Many 

با وجود اینهمه ابزارات، منابع و ویژگی های جدید که هرکدام از اینها برای به اشتراک گذاری روزانه نیازمند به یک سرپرست دارد کاری مشکل است. به Hello Many سلام کنید. این ابزار در این مقاله امتیاز ++A  را می گیرد. 

این ابزار در واقع یک سرپرست منبع برای ویژگی های رابط کاربری مانند پوسته ها، آیکون ها و کیت ها است. با استفاده از این ابزار می توانید از جدیدترین منابع برای پروژه های خود آگاهی پیدا کنید و از آنها استفاده کنید. این کار می تواند وقت بسیار زیادی را در مقابل با جستجوی زیاد در اینترنت صرفه جویی کند. جدای از آن اگر از Hello Many استفاده کنید می توانید در جامعه آنها شرکت داشته باشید و ابزارهای جدیدی را که می شناسید و در منابع آن وجود ندارد،‌ به جامعه این ابزار معرفی کنید.

 ۰۷. Product Hunt 

مطابق با ابزار Hello Many، این ابزار نیز دقیقا برای پیدا کردن منابع مختلف بکار برده می شود. Product Hunt یک ابزار مناسب برای جستجوی آنچیزی است که برای پروژه های تان به آنها نیاز دارید. با این ابزار دیگر با جستجوهای مختلف اینترنتی درگیر نخواهید شد. Product Hunt شامل بانک بزرگی از منابع و ابزارات است، همچنین به لطف داشتن جامعه‌ای بزرگ، منابع جدید، به سرعت داخل آن قرار می گیرند.

مطابق با ابزار Hello Many، این ابزار نیز دقیقا برای پیدا کردن منابع مختلف بکار برده می شود. Product Hunt یک ابزار مناسب برای جستجوی آنچیزی است که برای پروژه های تان به آنها نیاز دارید. با این ابزار دیگر با جستجوهای مختلف اینترنتی درگیر نخواهید شد. Product Hunt شامل بانک بزرگی از منابع و ابزارات است، همچنین به لطف داشتن جامعه‌ای بزرگ، منابع جدید، به سرعت داخل آن قرار می گیرند.

۰۸. Moqups

Moqups یک اپلیکیشن HTML۵ است که با آن می‌توانید فریم ها و نمونه سازی های مختلفی را بسازید. این اپلیکیشن با فراهم آوردن تعدادی از ابزارات درونی به شما این قابلیت را می دهد تا فریم های پروژه خودتان را بسازید. همچنین می توانید برای هر جزئی از آن آیتم های مختلفی مانند فونت، رنگ، آیکن و... را تغییر دهید.

۰۹. Usability Tools

این ابزار یکی از معروفترین و پر استفاده ترین ابزارهای میان جامعه طراحان UX و مارکتینگ است. این ابزار دارای ویژگی های قدرتمندی است. با این نرم افزار می توانید وبسایت را از دورنمای یک کاربر مشاهده کنید. این توانمندی برای طراحانی که می خواهند بدانند کجای طراحی وبسایت، برای افزایش تعاملات بین کاربر و وبسایت باید تغییر کند، بسیار مناسب است. Usability Tools به صاحبان وبسایت ها اجازه می دهد تا به صورت مستقیم از افرادی که استفاده کنندگان وبسایت بوده‌اند بازخورد دریافت کنند.

۱۰. UserVoice

یکی دیگر از قدرتمندترین ابزارهای این لیست UserVoice است. با استفاده از این ابزار می توانید به یک چشم عقاب مانند که می تواند تمام فعالیت های کاربرانی که وبسایت را مشاهده می کنند، مسلح شوید. این ابزار می تواند تمام بازخورد های کاربران را به صورت مستقیم به شما بدهد تا شما آن ها را اصلاح کنید.

منبع