شاید بهتر باشه حالا اعتراف کنم که وقتی با فریم ورک های css آشنا شدم نفرت زیادی بهشون داشتم.چون فکر میکردم استفاده از فریم ورک ها برای تنبل ها درست شده تا بتونن از شر چالش های  css  راحت شن. ولی الان که چند سالی گذشته و تجربه زیادی با کارکردن با فریم ورک های مختلف به دست آوردم . تازه متوجه شدم چطور فریم ورک ها من رو از شر کد های سرسام آور css راحت کردن. 

 

فریم ورک چیست ؟

 

بی دلیل نیست که بیش از 96 درصد توسعه دهندگان حوزه وب از css برای توسعه وبسایت هایشان استفاده میکنن . CSS(CascadingStyleSheet) حالا به گونه ای جایگاه غیرقابل تصاحب رو به دست آورده و استفاده نکردن از اون مثل اختراع دوباره چرخ میمونه، کاری به شدت سخت و بیهوده .به همین دلیل با ثابت شدن css به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرانت اند بحث متفاوتی به نام فریم ورک به میون اومده تا توسعه دهنده ها بتونن به شکلی راحت تر و به گونه ای استاندارد تر از امکانات css استفاده کنن . همین مسئله باعث شده تا سایت ها روز به روز بهترشن وجذابیت استفاده از اینترنت بالا بره.

از اونجایی که فریم به معنای چارچوب و ورک به معنای کار است؛ فریم را میشه همون اسکلت سایت و قالبی که سایت بر اساسش نوشته میشه در نظر گرفت، در واقع فریم ورک ها کد های آماده ای هستن که در اختیار شما قرار میگیرن تا شما بتونین بسته به نیازتون از اونا استفاده چون کدی که توسط فریم ورک ها نوشته میشن رو به ‌راحتی نمیشه زیر سوال برد، چون این کد ها رو بهترین برنامه ‌نویس های جهان با سال ها تحقیق و بررسی و آزمون و خطا به دست اوردن و حتما کیفیت اونا از لحاظ های مختلف مثل کارایی، امنیت و بهینه سازی استاندارد هستن و با خیال راحت تر میشه ازشون استفاده کرد. 

 

 

3 دلیل برای استفاده فریم ورک های css

 

1- کمک به یادگیری css :

 اگر تازه وارد دنیای css  شده اید احتمالا برای شما هم ساختن یه سایت ریسپانسیو بسیار پرمشقت است .اما خوشبختانه شما میتوانید با استفاده از فریم ورک هایی مانند bootstrap  این کار را به راحتی اب خوردن انجام دهید.

2- ساده و آماده :

با استفاده از فریم ورک ها شما دیگر نیاز ندارید تا بلوک های سایتتان را از ایبدا نظم داده و بنویسید .انها از قبل آماده شده اند و شما کافیست تا از این بلوک ها برای سایت خود استفاده کنید.علاوه بر این ، اکثر این فریم ورک ها دارای اجزای از پیش ساخته شده نظیر منو و navbar هستند.

 

3- CleanCode: 

فریم ورک های css کد شما را بسیار تمیز تر از آنچه فکرش را میکنید جلوه میدهند با استفاده از فریم ورک های css دیگر نیاز نیست تا خودتان را با اصول cleanCode  بیشتر درگیر کنید وفریم ورک ها سبب خوانا تر شدن کد های شما میشود و شما را از تلاش برای یافتن نام برای کلاس ها راحت میکند.

 

5 فریم ورک برتر css در سال 2022

 

1-bootstrap: بدون شک bootstrapمحبوب ترین فریم ورک بازاراست. از زمان معرفی آن در سال 2011، این فریم ورک در میان توسعه ‌دهندگان مبتدی و تازه وارد، شهرت پیدا کرده است.ایجاد وب سایت های جذاب و ریسپانسیو را آسان می کند .این فریم ورک به سرعت ازجدیدترین نسخه CSS پشتیبانی می کند که به شما امکان می دهد وب سایت هایی با ظاهر و عملکرد عالی ایجاد کنید.bootstrap فریم ورکی است که مفهوم «ابتدا موبایل» را از طریق مفهوم grid ارایه میدهد.این مفهوم از 12 ستون استفاده می کند، بنابراین می توانید به راحتی اجزایی ایجاد کنید که یک سوم یا نیمی از صفحه را می گیرند.

2-Tailwind: اگر یک چارچوب CSS می‌خواهید که به شما امکان کار های بیشتری را فراهم کند، Tailwind CSS را در نظر بگیرید.در واقع،  tailwind  فریم ورک مورد علاقه من در css است. tailwind سبک وزن و انعطاف پذیر است. ولی مهم تر از آن با اجزای از پیش طراحی شده عرضه نمی شود.با این حال، به لطف کلاس های آن، می توانید کامپوننت ها را سریعتر ایجاد کنید.فرقی نمیکند از flexbox استفاده کنید یا grid در هر حال tailwind  رضایت شما را جلب خواهد کرد.

3-foundation:این فریم ورک نسبت به دیگر فریم ورک هایی که پیشتر گفتیم کمی ناشناخته است .اما ویژگی های دارد، که این فریم ورک را نسبت به دیگر فریم ورک ها جذاب تر میکند یکی از این ویژگی ها فراهم کردن تسلط کامل توسعه دهنده بر کامپوننت ها بر خلاف bootstrap  است.همچنین foundation  از جانب توسعه دهندگان به عنوان بهترین فریم ورک برای پروژه بزرگ شناخته میشود.

 

4- Bulma: با این که bulma  تازه وارد این حوزه محسوب میشود ، توانسته بسیاری از توسعه دهندگان را به خود جذب کند و به گونه ای حالا طرفداران خاص خود را دارد. در حالی که بوت استرپ از جاوا اسکریپت کمک میگیرد .bulma کاملا از css تشکیل شده و علاوه بر آن بولما با فونت awesome 6  وlaravel  که فریم ورکی برای php است ، تعامل دارد.

 

5- Materialize: در نهایت، گوگل هم وارد این بازار میشود و با ارایه Materialize css با سرعت به سوی هدف اصلی خود برای پیشتازی در این حوزه پیش میرود. هدف اصلی این فریم ورک ، دستیابی به یکنواختی در رابط کاربری گوگل با استفاده از طراحی متریال گوگل است. css Materialize با جاوا اسکریپت، CSSو HTML نوشته شده است. این امر باعث می‌شود که فرد بتواند تا وب ‌سایت ‌های ریسپانسیو، زیبا و سازگار با مرورگر ایجاد کند.و اگر اهل انیمیشن هستید و علاقه شدیدی به استفاده از انیمیشن ها در وبسایتتان دارید. شرط می بندم که دوست دارید با Materialize CSS کار کنید.