پروتکل امن انتقال ابرمتن یا HTTPS به انگلیسی: (Hypertext Transfer Protocol Secure) یک پروتکل ارتباطی برای انتقال امن اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری است که به صورت خاص در اینترنت استفاده می‌شود. HTTPS شامل یک ارتباط برروی پروتکل انتقال ابرمتن است که توسط امنیت لایه انتقال رمزگذاری می‌شود.

 ssi پروتکل چیست؟

پروتکل SSL مخفف کلمه socket secure layer , یک استانداردی است که کار آن برای کد گذاری کردن اطلاعاتی که بین کاربر و وب سایت ردو بدل میشود است . اطلاعاتی که با استفاده از SSL ارسال میشود این پروتکل اطلاعات را رمز نگاری میکند و همین باعث میشود اطلاعات دزدیده نشوند و بصورت امن فرستاده شوند.

شرکت ها و سازمان ها میتوانند با این پروتکل اطلاعات محرمانه و یا رمز شماره حساب خود را به طور امن ارسال کنند . برای برقراری اتصال و ارسال در SSL به Web Server Certificate نیاز است.HTTPS اصالت‌سنجی وبگاه، حفاظت از حریم خصوصی و یکپارچگی داده‌های انتقالی است

نحوه کار پروتکل https:

این پروتکل که به نام secure http معروف است , این پروتکل اطلاعت را رمز نگاری میکند به طریقی که اطلاعات قبل از ارسال را رمز نگاری میکند و به سایت تحویل گیرنده میدهد و بعد از تحویل اطلاعات رمز گشایی میشود و اگر نیاز به پاسخ دوباره کاربر باشد اطلاعات دوباره رمز نگاری میشود و بازگشت داده میشود , اگر در آدرس Browser سایت کلمه Https را مشاهده کردید بدانید که اطلاعات شما بصورت امن ارسال میشود و دریافت میشود.

تفاوت میان پروتکل http با https ؟

HTTP مخفف کلمه Hyper Text Protocol است , حرف s تفاوت آنهاست و s مخفف کلمه Secure معمولا اکثر سایت ها از http استفاده میکنند که به شما نشان میدهد که این وبسایت نا امن است و وبسایت های امن بصورت https در مرورگر نمایش داده میشوند. در پروتکل http اطلاعات به همان شکل ارسال میشوند و دریافت میشوند و این امکان وجود دارد که اطلاعات بین راه دزدیده شود ولی در https اطلاعات رمز گذاری میشود. در پروتکل https اطلاعات قبل از ارسال به سرور رمز گذاری میشود و بعد به سرور ارسال میشود و در سرور این اطلاعات رمز گشایی میشود و قابل خواندن میشود و این کار مقداری زبان بر بیشتر است سرعت http از https بیشتر است.

https مزیتی در سئو سایت؟

گوگل همیشه سعی دارد کاربران را سمت سایت های امن بفرستد و مخصوصا در بروزر گوگل کروم سایتی که از پروتکل https استفاده نمیکند را با پیغامی به کاربر اعلام میکند که این سایت امن نیست ,و در نتیجه پروتکل https بسیار در سئوی سایت اهمیت زیادی دارد.