ربات‌ها قصد ندارند که ما را بکشند بلکه آن‌ها بیشتر به دنبال این هستند که معیشتمان را از ما بگیرند! به نظر می رسد روز به روز برنامه‌های هوش مصنوعی با قدرت بیشتری در حال تسخیر شغل سازندگان‌شان هستند. بعضی محققین براین باوراند که نهایتا مهندسان نرم‌افزار روزی با برنامه‌ای هوشمند جایگزین خواهند شد؛ برنامه ای که می‌تواند کدها را خود کپی کند، بنویسد و آن‌ها را بهبود بخشد.

بارت سلمن دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه کرنل می‌گوید:

من می‌توانم روزی را تجسم کنم که سامانه‌ها در نوشتن نرم‌افزار بهتر و بهتر شده‌اند. انسانی که مکمل یک سامانه هوشمند شده باشد احتمالا می‌تواند ده برابر کد بیشتری بنویسد، شاید حتی صد برابر. مشکل این‌جا است که آن موقع، شما به یک صدم برنامه‌نویسان انسانی نیاز پیدا خواهید کرد. در تحقیق معتبر دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۱۳ تخمین زده شده بود که برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار در ۲۰ سال آینده تنها ۸ درصد امکان اتوماسیون شغلشان وجود دارد.

سلمن اما با این نظر مخالف است. او بیان می‌دارد: درصد بیکاران بسیار بیشتر از آن‌چه مقاله ادعا کرده است، خواهد بود و ما باید برای اوج‌گیری آن در آینده آماده باشیم. با گذر زمان، بعضی سامانه‌های هوش مصنوعی به خصوص آن‌ها که از روش‌شناسی یادگیری ماشین، که به هوش مصنوعی اجازه پیشرفت در طول زمان را می‌دهند، سریع‌تر و بهتر از انسان‌ها نرم‌افزار می‌نویسند. البته مهندسان نرم‌افزار تنها کسانی نخواهند بود که در خطراند.

مطالعه دانشگاه آکسفورد بیان می‌کند ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند. از طرف دیگر توبی والش پروفسور هوش مصنوعی در مرکز ملی اطلاعات و ارتباطات استرالیا به تک اینسایدر گفته است که در نهایت این اعداد ممکن است خیلی بدتر باشند. سخت است به شغلی بتوان فکر کرد که در نهایت کامپیوتر آن‌را نتواند به خوبی انجام‌ دهد یا حداقل به اندازه‌ی ما از پس آن کار برنیاید.

مشاغل بسیاری در این مساله درگیر خواهند شد، برای مثال مشاغل حقوقی همچون وکالت ممکن است به زودی ناپدید شوند. شاید برنامه‌نویسان شطرنج‌بازان خوبی نباشند، اما می‌توانند برنامه‌ای برای انجام وظیفه‌ای خاص بنویسند که در نهایت برنامه آن وظیفه را بسیار بهتر از خود فرد شما اجرا کند. این فکر که محققان کامپیوتر و وکلا مشاغل‌شان را به محصولاتی که خود تولید کرده‌اند ببازند، شاید نامطلوب و ناشدنی به نظرآید اما سلمن بر این عقیده است وقتی که نیروی کار رباتیک از نیروی کار انسانی ارزان‌تر شود، دلیلی وجود ندارد که این اتفاق رخ ندهد. زیرا این تفکر که انسان‌ها همیشه باهوش‌تر و کارآمدتر از سامانه‌های هوش مصنوعی‌اند، تصوری غلط است.

شطرنج مثال خوبی برای این بحث است. برنامه‌های هوش مصنوعی شطرنج، عموما توسط کسانی نوشته شده‌اند که خود اصولا شطرنج‌بازان خوبی نیستند. به عنوان یک برنامه‌نویس، شما می‌توانید برنامه‌ای برای انجام وظیفه‌ای خاص بنویسید که در نهایت برنامه آن وظیفه را بسیار بهتر از خود شما اجرا کند.

منبع :تحلیل داده