bootstrap یکی از مهمترین ابزار های طراحان سایت است که از ابتدای ظهور جهش بسیار بزرگی در جهت کاهش زمان طراحی سایت و افزایش استاندارد های ظاهری وبسایت به وجود آورده است. بوت استرپ یکی از محبوب ترین ها برای طراحی ظاهر سایت است و اکنون جدیدترین نسخه آن ارائه شده است که ما در این مقاله از آی بولود قصد داریم در مورد ویژگی های بوت استرپ 5 و تفاوت های آن با نسخه های قدیمی بوت استرپ صحبت کنیم.

با آی بولود همراه باشید.آی بولود ارائه دهنده خدمات طراحی سایت و طراحی سایت در ارومیه است. یک تیم متخصص و با سابقه با انجام امور طراحی سایت، سئو سایت و...  مپردازند.

 

bootstrap5

 

بوت استرپ چیست؟

 

Bootstrap محبوب ترین فریمورک HTML، CSS و جاوا اسکریپ برای طراحی وبسایت های واکنشگرا و به اصطلاح responsive است. دانلود بوت استرپ به طور کامل رایگان و برای همه قابل استفاده است. گرچه هنوز هم نسخه های قدیمی بوت استرپ قابل استفاده است و توسط تیم سازنده ساپورت می شود ولی باید این را در  نظر داشت که قابلیت های جدید bootstrap در نسخه های قدیمی تر در دسترس نخواهد بود.

در آگوست سال 2011 بوت استرپ به عنوان یک فریمورک برای طراحی صفحات وب و به صورت متن باز و رایگان توسط توییتر عرضه شد و در سال 2012 به عنوان محبوب ترین پروژه در سایت گیت هاب انتخاب شد.

 

امکانات بوت استرپ

 

bootstrap تقریبا با تمامی مروگر ها همخوانی داشته و توسط آنها ساپورت می شود. این فریمورک محبوب حتی در نسخه قدیمی اینترنت اکپلورر نیز ظاهر زیبای خود را حفظ می کند. بعد از نسخه bootstrap2 امکان طراحی واکنشگرا یا همان respoonsive به این پروژه اضافه شد که باعث حفظ زیبایی ظاهر وبسایت علاوه بر کامپیوتر های خانگی، در گوشی های تلفن همراه و تبلت ها نیز می شود. وظیفه اصلی بوت استرپ افزایش سرعت کد نویسی و بالا بردن استاندارد ظاهری سایت است؛ در واقع bootstrap شما را از نوشتن صد ها خط کد اضافه در CSS نجات می دهد.

اگر طراحی یک وب سایت را به سیستم بدن انسان تشبیه کنیم HTML استخوان بندی سایت، PHP مغز سایت است که دستورات را به سایر اعضای بدن ارسال می کند و بوت استزپ پوست، ظاهر و زیبایی سایت است که تاثیر بسیار زیادی در جذب کاربران به سایت را دارد.

 

Grid responsive در بوت استرپ

 

بوت استرپ به از ساعت های بسیاری صرف کردن وقت بر روی واکنش گرایی سایت از طریق grid system خود جلوگیری می کند. امکان مشخص کردن نقطه دقیق شکست یا تغییر حالت سایت هنگام تغییر عرض صفحه از طریق bootstrap وجود دارد.

 

عکس های واکنش گرا

 

علاوه بر کامپوننت ها، واکنش گرایی عکس ها نیز در بوت استرپ بسیار راحت است. با تغییر عرض صفحه عرض و ارتفاع عکس های وبسایت نیز با توجه به داده های شما به bootstrap اتفاق خواهد افتاد. تغییر شکل عکس ها نیز مانند گرد کردن کل عکس یا گرد کردن گوشه های عکس با یک خط کد نیز امکان پذیر است.

 

Bootstrap5

 

 

داکیومنتیشن فوق العاده ی bootstrap

 

داکیومنتیشن بوت استرپ یکی از کامل ترین و حتی شاید کامل ترین داکیومنتیشن بین تمام فریمورک های طراحی وبسایت باشد. آموزش خود وبسایت bootstrap حتی برای مبتدی ترین افراد نیز مناسب بوده و برای هر خط کد قابل اجرا در بوت استرپ داکیومنت و نمونه وجود دارد که تمام طراحان سایت را در مسیر درست قرار داده و از امکان بروز هر نوع مشکلی در طراحی سایت جلوگیری می کند.

همچنین امکان کپی کردن داکیومنت های خود سایت بوت استرپ و استفاده در وبسایت های شخصی نیاز بوده و از هرگونه اتلاف وقتت در این زمینه جلوگیری می شود.

 

جامعه بزرگ بوت استرپ

 

Bootstrap دارای یک جامعه بزرگ آماری از برنامه نویسان و طراحان سایت بوده که باعث پشتیبانی بسیار قوی از این فریمورک می شود. ایجاد تغییرات در بوت استرپ و شخصی سازی آن توسط این جامعه بزرگ آماری در سایت github باعث چند برابر شدن کارایی این فریمورک در بین برنامه نویسان شده است.

 

معایب bootstrap

 

درکنار مزایای بسیاری که برای بوت استرپ وجود دارد معایبی نیز برای این فریمورک محبوب هست که ممکن است شما را از استفاده از آن منصرف کند

 

سینتکس گیج کننده بوت استرپ

 

در بعضی از موارد سینتکس بوت استرپ برای کاربرای بسیار گیج کننده می شود. برای مثال برای ایجاد یک ستون که یک سوم صفحه را پوشش می دهد باید از col-md-4 استفاده شود. ممکن است با این سینتکس طراح به اشتباه فکر کند که یک چهارم  صفحه تحت پوشش قرار میگیرد در حالی که دلیل استفاده از col-md-4 به جای col-md-3 این است که عرض صفحه در بوت استرپ به 12 ستون تقسیم می شود و col-md-4 به معنای این است که ستون ایجاد شده از ستون یک تا ستون 4 را اشغال می کند که یک سوم 12 ستون موجود در عرض صفحه است.

 

فایل های حجیم بوت استرپ

 

فایل های بوت استرپ دارای حجم نسبتا بالایی بوده که باعث کاهش سرعت بارگیری سایت به خصوص در شبکه های با سرعت پایین می شود.

 

Bootstrap5

 

بازدارنده از یادگیری کدنویسی

 

در واقع بوت استرپ با استفاده از آیتم های پیش فرض و آماده شما را از یادگیری کدنویسی و فهمیدن معنی کدهای نوشته شده باز می دارد. استفاده از bootstrap همانند استفاده از NodeJs قبل از یادگیری خود جاوا اسکریپت است.

 

تغییرات bootstrap5 نسبت به ورژن های قبلی خود

 

تغییرات bootstrap5 نسبت به ورژن های قبلی خود

افزایش سرعت بوت استرپ در نسخه جدید

در نسخه جدید بوت استرپ تمامی منابع jquery به همره پلاگین هایش از بوت استرپ حذف شد و جاوا اسکریپت که دارای سرعت بالاتری است  جایگزین آن شد. یکی از اصلی ترین دلیل های کندی بوت استرپ، استفاده از jquery بود که حجم بالای فایل آن سرعت بارگیری سایت را پایین می آورد که با حذف آن و جایگزینی آن با جاوا اسکریپ که بسیار فایل کم حجم تری نسبت به jquery دارد، می توان گفت که اصلی ترین مشکل بوت استرپ در نسخه های قبلی برطرف شده و بسیاری از طراحان سایت که به این دلیل از استفاده از بوت استرپ امتناع می کردند دوباره به استفاده از این فریمورک رو آوردند.

 

تغییرات رنگ ها و grid system

 

در نسخه های قبلی بوت استرپ امکان واکنش گرایی سایت فقط تا عرض صفحه 1140 پیکسل ممکن بود ولی در نسخه 5، با اضافه شدن مقدار xxl امکان ایجاد تغییرات برای واکنش گرایی سایت تا 1400 پیکسل نیز امکان پذیر شد. همچنین رنگ های جدیدی به نسخه bootstrap5 اضافه شد که تا حدودی مشکل محدودیت رنگ های نسخه های قبلی را حل کرد.

تغییرات جزئی دیگری نیز در نسخه جدید به وجود آمده است اما مهم ترین تفاوت ها همین افزایش سرعت و قابلیت های بیشتر برای ریسپانسیو سازی است که bootstrap را ازگذشته نیز محبوب تر کرد.

در صورتی که قصد طراحی سایتی دارید که میخواهید توسط نسخه های 10 و 11 اینترنت اکپلورر ساپورت شود و یا میخواهید از منابع و پلاگین های مختلف jquery استفاده کنید؛ از نسخه 4 بوت استرپ استفاده کنید ولی اگر قصد طراحی سایتی مدرن تر با ظاهری زیبا تر دارید نسخه بوت استرپ 5 برای شما مناسب تر خواهد بود.