وب سایت اصطلاحا به مکانی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. به بیان دیگر به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، اصطلاحا وب سایت گفته می شود.

در واقع وب سایت به صفحه در بستر اینترنت گفته می‌شود که محتوا و اطلاعات مختلفی در آن قابل ارائه می باشد که در صفحات وب سایت به کاربران نمایش داده می شود می‌تواند در انواع متن و تصویر و فیلم و فایل های صوتی و... باشد.

همانطور که ما یک قطعه زمین را در دنیای واقعی برای زندگی یا تجارت اجاره می کنیم، می توانیم در دنیای اینترنت نیز همین کار را انجام دهیم. یعنی می توانیم بخشی از اینترنت را اجاره کنیم و آن قسمت را برای مدتی برای خود داشته باشیم. به قسمتی که در اینترنت اجاره می کنیم و برای مدتی متعلق به ماست وب سایت می گویند. در واقع وب سایت ها سرزمین های ما در اینترنت هستند که می توانیم از آنها به طرق مختلف استفاده کنیم.

تمامی وب سایتها برای اینکه از تمام دنیا قابل دسترس باشند باید بر روی شبکه جهانی وب قرار بگیرند.

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه ای از سرورها، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد.

در پاسخ به سوال web چیست، ممکن است بسیاری از اشخاص فکر کنند که اینترنت و شبکه جهانی وب مقوله یکسانی هستند. البته با اینکه بسیار به هم نزدیک هستند اما ساختار متفاوتی دارند.

شبکه جهانی وب، مجموعه ای از وب سایت ها و صفحات وب سایت هستند که در کامپیوترهای مختلف ذخیره شده اند. این کامپیوترها از طریق بستر شبکه اینترنت به یکدیگر متصل هستند. وب سایت ها دارای محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره هستند. کاربران می توانند به محتویات این سایت ها از هر قسمتی از جهان از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند.

همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین منوال است. هر سرور ( یا کامپیوتر) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخصی می شود.

دامنه سایت

دامنه (دامین) یا نام وب سایت: یک ویژگی یا هویت اختصاصی برای هر وب سایت است که، خود آن هم از دو قسمت تشکیل شده است.
“و به هیچ وجه نمی تواند تکراری باشد.”

قسمت های تشکیل دهنده دامنه یا دامین :
الف : اسم پیشوند دامنه
ب : پسوند دامنه مانند com / ir / org / net / co  و غیره
برای درک بهتر موارد بالا می توانید به دامنه ibulud.com توجه نمایید.
در این دامنه ibulud اسم پیشوند دامنه یا دامین می باشد، و com. هم به عنوان پسوند دامنه به حساب می آید.
این به این معنیست که دیگر هیچ فردی نمی تواند، این دامین یا دامنه را برای خود سایت خود انتخاب نماید.
در هر کشور و متناسب با قوانین کشوری خود پسوندهای دامنه متفاوت است.
به طور مثال
ir. پسوند دامنه سطح بالا کشور ایران می باشد.
fr. پسوند دامنه سطح بالا کشور فرانسه است.
(ادامه مطلب وب سایت چیست را مطالعه می نمایید.)

سرور چیست؟

همانطور که گفته شد، یک سایت، از چندین صفحه تشکیل می شود. تنها سوالی که در اینجا مجهول است آنست که یک صفحه، از چه چیزی تشکیل می شود و چطور می توان آن را ساخت؟

در حالت عمومی، یک صفحه اینترنتی، چیزی فراتر از یک فایل کامپیوتری که در کامپیوتر سرور قرار گرفته است، نمی باشد. این فایل برای آنکه به درستی روی مرورگر شما نشان داده شود، نیاز دارد تا از قوانینی تبعیت کند. و آن قوانین، همان کدهای HTML می باشند. کدهای HTML، سنگ بنای هر صفحه اینترنتی می باشد و سوای از اینکه واقعا از چه زبانی برای برنامه نویسی و طراحی صفحه صفحه اینترنتی استفاده شده باشد، بر ماهیت وجودی و محوری زبان HTML تاثیری نمی گذارد.

کاربرد سایت

کاربرد وبسایت

امروزه یک وبسایت میتونه کاربردهای زیادی برای شما داشته باشه و بث صبت ما نیز در مورد کاربرد وبسایت هست . مثلا به کاربران این امکان رو میده که با کارشناسان گفتگو کنند، نظرات افراد رو درباره ی کار شما و یا محصول شما بخونند، ویدئو تماشا کنند، محصولات مورد نظرشون رو خریداری کنند، سفارشات خودشون رو دنبال کنند و خیلی از کارهای دیگه.

اینجاست که نتیجه میگیریم وب سایت شما، فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان است. جایی هست که مشتریان میتونند اطلاعات دقیق در مورد کار شما و آنچه که ارائه میدین رو به دست بیارند.

امروزه هر فردی با کمترین سطح سواد و یا حتی افراد بی سواد از اینترنت استفاده می کند. حتما برای شما هم پیش آمده که یک نفر در کنار شما باشد که کار با گوشی هوشمند یا کامپیوتر را بلد نیست و از شما می پرسد که چرا در اینترنت دنبال من می گردید؟
یا حتی در اینترنت به دنبال یک پزشک مثلاً یک دکتر خوب در تهران بگردید یا دستور غذای مورد علاقه خود را بپزید یا لباس نو بخرید.
به این ترتیب، می توانید با ایجاد محتوای مرتبط و جذاب، مخاطبان خود را جذب کنید.
بنابراین داشتن یک وب سایت می تواند با تمام مخاطبان ارتباط برقرار کند، خواه آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دنبال شما باشند.

در دنیای امروز، وب سایت ها تنها ابزار بازاریابی هستند. امروزه وب سایت ها معادل کسب و کارهای فیزیکی سنتی با بیش از 3 میلیارد کاربر در سراسر جهان هستند. به عنوان مثال، زمانی که می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد یک شرکت به دست آورید، آن را در موتور جستجوی گوگل جستجو می کنید و در نهایت به یک وب سایت متصل می شوید. همچنین برای محصولات و سایر خدمات، از کتاب گرفته تا قطعات خودرو یا حتی دارو، این روند هر روز توسط میلیون ها کاربر تکرار می شود.

امروزه وب سایت دیگر یک ابزار تجاری لوکس نیست. بلکه امروزه یک وب سایت گاهی قدرتمندتر و شلوغ تر از یک مرکز خرید است. با توجه به چالش های زندگی سریع این روزها، تورهای آرکید جای خود را به تورهای وب داده اند. و شرکت ها دیگر برای ایجاد ارتباط به تبلیغات روزنامه روی نمی آورند، بلکه برای راحتی، سرعت و جذابیت بیشتر به موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل مراجعه می کنند! این مقاله مقدمه ای است بر اهمیت داشتن یک وب سایت در هر اندازه و برای هر نوع کسب و کاری.

برای به دست آوردن مشتریان جدید، باید بدانید مشتری بالقوه شما کجا و چه زمانی به دنبال ارائه دهنده محصول یا خدمات است، در مورد آن تحقیق می کند و در نهایت اقدام به خرید می کند. در دنیای امروز، مکانی که بیشتر مردم از آن بیشتر از بازارهای مختلف بازدید می کنند، اینترنت و به خصوص موتورهای جستجوگر گوگل، یاهو و بینگ است. این موتورهای جستجو به ترتیب پرکاربردترین موتورهای جستجو هستند و تقریباً 90 درصد از تعداد جستجوهای جستجو را تشکیل می دهند.

گوگل از هر 10 جستجوی اینترنتی از راه دور، 6 مورد را تصاحب کرده است. در عصری که 93 درصد از تصمیمات تجاری در موتورهای جستجو گرفته می شود، اگر وب سایت نداشته باشید، عملاً 7 درصد از بازار شناخته شده را در اختیار دارید، به این معنی که بیشتر 93 درصد بازار باقی مانده را از دست داده اید و مشتریان جدید و بالقوه علاوه بر خریدها و تصمیمات تجاری شرکت ها، خریدهای مشتریان و مصرف کنندگان عمومی نیز آمار مشابهی را نشان می دهد و هر چه کالا بزرگتر و گرانتر باشد، جستجوها و تحقیقات بیشتری توسط کاربران در اینترنت انجام می شود. و حدود 40 تا 50 درصد از فرآیند خرید کالاهای مصرفی در جوامع توسعه یافته با اینترنت آغاز شد که علیرغم اینکه در کشور ما کمتر است، این آمار با سرعت بیشتری در حال رشد است.

مزایای وب سایت

با سایت شما یک صدا دارید


با یک وب سایت، شما یک محیط دارید. جایی که می توانید نظر خود را بیان کنید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. داشتن یک وب سایت فرصتی برای شماست تا در مورد تجربیات خود بنویسید و به مخاطبان خود آموزش دهید. می پرسی اهمیت این چیست؟ این واضح است. وقتی مقالات آموزنده ای در زمینه خود داشته باشید، مخاطبان شما راحت تر به شما اعتماد می کنند و با آگاهی بیشتری با شما تماس می گیرند.

اگر بتوانید یک مقاله کامل و مفصل در مورد هزینه طراحی وب سایت در وبلاگ ما مطالعه کنید، چقدر بر اعتبار شما تأثیر می گذارد؟ شما می توانید همین تاثیر را روی مشتریان خود داشته باشید.

حتی می توانم تجربه شخصی ام را با شما در میان بگذارم. به یاد دارم که در یکی از گروه های تلگرامی که من در آن عضو بودم، شخصی در مورد بازاریابی صنعتی (یعنی در مورد رابطه بین مشاغل) پرسید. بیشتر پاسخ ها پراکنده و نامرتبط بودند. آنجا بود که من به عنوان یک قهرمان مقاله ای را منتشر کردم که همکارم در سایت نوین منتشر کرد. و نتیجه چه بود؟ ساعتی بعد این آقا به من پیام داد و تشکر کرد و از اینکه با سایت ما آشنا شد ابراز خوشحالی کرد.

البته ایجاد محتوا در سایت یک مزیت بزرگ دیگر برای شما خواهد داشت. که گوگل به تدریج شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد می شناسد و زمانی که افراد در منطقه شما جستجو می کنند، آنها را به سایت شما ارسال می کند.

وب سایت راهی ارزان برای شناخته شدن خود است


باز کردن فروشگاه برای شما هزینه زیادی دارد. این فقط در مورد اجاره یک فضا با میلیون ها هزینه ماهانه نیست، بلکه به طراحی و تجهیزات فروشگاه نیز مربوط می شود. بعد بحث تبلیغات مطرح می شود. تبلیغاتی که برای شما هزینه زیادی دارد. راه اندازی یک مجله چاپی چطور؟ به نظر شما هزینه آن چقدر است؟

اما این در مورد سایت صدق نمی کند. زیرا شما می توانید وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را با هزینه بسیار کمتری به طور کامل راه اندازی کنید. برای جذب مخاطب نیازی به تبلیغات گران قیمت نیست. کافی است محتوای مفیدی را در سایت خود قرار دهید تا بتوانید از طریق گوگل کاربران را به سایت خود جذب کنید. علاوه بر این می توانید به صورت رایگان خود را در سایت های مختلف اینترنتی معرفی کنید.

البته این بدان معنا نیست که لزوماً یک سایت ارزان قیمت است. فقط هزینه نگهداری یک سایت بسیار کمتر از نگهداری یک فروشگاه (یا نگهداری یک مجله کاغذی) است. اما نقش هر دو را خیلی بهتر بازی می کند و در واقع کم کم جای آنها را می گیرد.

علاوه بر این، تجربه نشان می‌دهد که بیشتر مردم بروشورها را مرور می‌کنند و در بهترین حالت آنها را در نزدیک‌ترین سطل زباله می‌اندازند. (به پیاده روهای خیابان ها نگاه کنید). بنابراین اگر مشتری شما بخواهد دوباره چیزی را بررسی کند به این مسیر دسترسی نخواهد داشت و اگر به راحتی نتواند شما را پیدا کند به راحتی گزینه دیگری را انتخاب می کند. اما با داشتن یک وب سایت، شما یک آرشیو کامل از تمامی خدمات و محصولات دارید که مشتریان شما به راحتی می توانند هر آنچه را که نیاز دارند در کمتر از یک دقیقه پیدا کنند.

داشتن یک وب سایت به شما این امکان را می دهد که بخشی از تبلیغات خود را به دست مشتریان خود بسپارید. اگر مشتریان شما از خدمات شما راضی هستند، به راحتی می توانند وب سایت شما را برای آنها بفرستند تا به دوستان خود معرفی کنند و اکنون تمام خدمات شما به صورت شفاف در سایت شما موجود است. این شفافیت بهترین تبلیغ برای شماست.

24 ساعت شبانه روز در دسترس باشید


پشتیبانی یکی از مهم ترین و پرهزینه ترین مسائل تجاری است. احتمالاً می دانید که در دنیای رقابتی امروز، اگر پشتیبانی مناسبی از مشتریان خود ارائه نکنید، به سرعت از رقابت خارج خواهید شد.

داشتن یک وب سایت به شما این امکان را می دهد که به صورت 24 ساعته از مخاطبان خود پیام دریافت کنید و حتی به صورت آنلاین به آنها پاسخ ارسال کنید. این یک فرصت عالی برای کاهش هزینه های پشتیبانی است.

در سایت ساز پورتال ما، شما این امکان را دارید که به کاربران اجازه ارسال بلیط را بدهید. این بدان معنی است که آنها می توانند در سایت شما ثبت نام کنند، پیام های خود را ارسال کنند و پاسخ های شما را در سایت دریافت کنند. این عالی نیست؟

روابط جدیدی برای خود ایجاد خواهید کرد


داشتن یک وب سایت یک فرصت عالی برای گسترش ارتباطات شما است. هنگامی که شما یک وب سایت دارید، همکاران شما قطعا آن را پیدا خواهند کرد و فرصتی برای ایجاد روابط تجاری جدید وجود خواهد داشت. البته، اگر کسب و کار ندارید، باز هم باید از فرصت برای ایجاد روابط جدید استفاده کنید.

روش های تبلیغاتی خود را گسترش دهید


با داشتن وب سایت به روش های تبلیغاتی بیشتر و بهتری دسترسی خواهید داشت که مهمترین آنها تبلیغات گوگل می باشد. تبلیغات در گوگل را می توان هدفمندترین نوع تبلیغات دانست. زیرا تبلیغ شما تنها زمانی نمایش داده می شود که کاربران دقیقاً کلماتی را که برای شما کاربرد دارد جستجو کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی طلا و جواهر دارید. با یک تبلیغ گوگل، می توانید هر زمان که شخصی را برای "خرید حلقه" جستجو کرد، به صفحه حلقه های خود هدایت کنید. حالا به نظر شما احتمال خرید چنین فردی از شما چقدر است؟ قطعاً بسیار بسیار بیشتر از هر روش تبلیغاتی دیگری.

علاوه بر تبلیغات گوگل، شما با سایر تبلیغات آنلاین بازتر خواهید بود. به عنوان مثال، شما این توانایی را دارید که کاربران را هنگام تبلیغ به سایت خود هدایت کنید.

امکان ارزیابی دقیق مخاطبان وجود دارد


یک مزیت بسیار بزرگ داشتن یک وب سایت، امکان تحلیل و ارزیابی دقیق است. البته منظور ما فقط گرفتن نظرات و پیشنهادات مشتریان نیست. بلکه نکته جذاب‌تر، امکان تحلیل با استفاده از ابزارهای دیجیتال است.

بگذارید موضوع را برای شما بازتر کنم: در اینترنت، امکان اندازه‌گیری همه‌چیز به صورت دقیق هست. مثلاً در همین سایت ساز پرتال، شما می‌فهمید که بازدیدکننده‌های شما از کجا هستند، کدام صفحات شما را بیشتر دیده‌اند، با چه دستگاهی بیشتر به سراغ شما آمده‌اند و ....

البته موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که از یک ابزار حرفه‌ای برای تحلیل سایت (مثلاً گوگل آنالیتیکس که کاملاً هم رایگان است) استفاده کنید. به این ترتیب شما دقیقاً می‌فهمید که کاربران از چه طریق وارد سایت شما می‌شوند، چقدر در آن باقی می‌مانند، چه مسیری را در سایت شما طی می‌کنند و چگونه خرید خود را (برای فروشگاه‌های اینترنتی) انجام می‌دهند.

درخت‌های این جهان را نجات دهید


تمام شرکت‌ها، ادارات، فروشگاه‌ها و کسب و کارها روزانه حجم زیادی از کاغذ را هدر می‌دهند. چرا که بروشورهای زیادی هست که باید متناسب با کار خود طراحی و چاپ کنند و به دست مشتریان خود برسانند. انواع اقسام بروشورهای آموزشی، تبلیغاتی، مناسبتی و .... داشتن یک وب‌سایت، راهی است برای نجات درخت‌هایی که به کاغذهای بروشور تبدیل و در نهایت روانۀ سطل زباله می‌شوند.

فقط کافی است تصور کنید که شما چه حجم از زمان و هزینۀ خود و جهان را صرف این بروشورها می‌کنید. بروشورهایی که در نهایت ماندگار نیستند. کمی از فضای کار خود فاصله بگیرید و به آن انبوه جنگل‌های سرسبزی فکر کنید که با برگه‌های شما حالا ویرانه‌اند.

اگر هم نمی‌خواهید به درختان فکر کنید، به هزینه و انرژی خودتان فکر کنید که حالا بعد از تمام شدن چاپ بروشورها باید به فکر توزیع و پخش آن بیافتید. با داشتن یک وبسایت به راحتی تمام این هزینه‌ها را می‌توانید دور بزنید. مشتریان بالقوۀ شما می‌توانند به طور آنلاین از تمام محصولات و خدمات شما آگاه شوند و در سایت شما در مورد آنها بخواند.

 

خب اگر به این نتیجه رسیدید که باید یک وبسایت برای کسب و کار خودتون داشته باشید برای راهنمایی کامل طراحی وبسایت خود به صفحه طراحی سایت مراجعه کنید.