نگاهی به صفحه‌ی دسکتاپ یا منوی استارت سیستم‌عامل خود بیندازید؛ در بین این نرم‌افزارها، به کدام‌یک واقعا نیاز دارید؟ یا کدام‌یک از آن‌ها نمونه‌های آنلاین خوبی دارند که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید؟ اگر تدوینگر فیلم یا طراح گرافیک نباشید، احتمالا وقتش رسیده که تعداد زیادی از نرم‌افزارهای دسکتاپ را فراموش کنید.

وقتی «سیستم‌عامل کروم» (Chrome OS) در سال ۲۰۱۱ ظاهر شد، نرم‌افزارهای دسکتاپ هنوز ضروری بودند. در آن زمان سرعت اپلیکیشن‌های آنلاین کم و استفاده از آن‌ها با مشکلات زیادی همراه بود و ازنظر ویژگی‌های متنوع دچار محدودیت بودند و البته واضح است که چنین سرویس‌هایی به صورت آفلاین کار نمی‌کردند. امروزه دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد و با توجه به اینکه تقریبا در هر جایی اینترنت پیدا می‌شود، آنلاین شدن دیگر به کار ساده‌ای بدل شده است.

مایکروسافت آفیس، از جمله نرم‌افزارهایی است که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جایگزین کردن این برنامه، نسخه‌ی آنلاین و رایگان مایکروسافت آفیس یا از آن بهتر، «گوگل داکز» (Google Docs) را پیشنهاد می‌کنیم. اگر هم اهل موسیقی هستید و بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید، بهتر است که هرچه زودتر به جرگه‌ی کاربران سرویس‌های استریم موسیقی بپیوندید. بهترین برنامه هم برای این کار، پلیر آنلاین اسپاتیفای است. البته قبول داریم که سرویس‌های آنلاین موسیقی مانند اسپاتیفای، پلیرهای آنلاین چندان پیشرفته‌ای ندارند، اما حقیقت این است که بیشتر کاربران اصلا از بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته بهره‌ای نمی‌برند.

البته، اگر گیمر حرفه‌ای هستید یا به‌صورت جدی کارهای خلاقانه انجام می‌دهید، هنوز هم محتاج به تعدادی از برنامه‌های دسکتاپ خواهید بود. اما اکثریت کاربران به‌راحتی می‌توانند عمده‌ی برنامه‌های دسکتاپ را فراموش و از جایگزین‌های آنلاین استفاده کنند.

یافتن جایگزین برای نرم‌افزارهای دسکتاپ

در ابتدای این مقاله، تعدادی سرویس آنلاین برای جایگزین کردن برنامه‌های دسکتاپ معرفی کردیم. در این نوع از راهنمایی‌ها، معمولا ابتدا جایگزین‌هایی برای برنامه‌های آفیس معرفی می‌شود. اپل، گوگل و مایکروسافت، هر سه در این زمینه سرویس‌های آنلاین خوبی را ارایه می‌کنند که از طریق مرورگر قابل دسترس هستند. البته در این عرصه، سرویس‌های جدیدتری مانند Dropbox Paper هم وجود دارد.

چرا باید نرم‌افزارهای دسکتاپ را فراموش کنید

سرویس‌های آنلاینی مانند Dropbox Paper سبک‌تر و ساده‌تر هستند

اگر هنوز سرویس‌های ایمیل ابری مانند «جیمیل» (Gmail) یا «آوت‌لوک» (Outlook) را جایگزین برنامه‌ی مدیریت ایمیل دسکتاپ خود نکرده‌اید، بهتر است که هرچه زودتر این کار را انجام دهید تا دیگر نگران انتقال ایمیل‌ها از سیستمی به سیستم دیگر نباشید. با چنین کاری، به‌راحتی می‌توانید چندین ایمیل خود را تحت نظر داشته باشید و پیام‌های مختلفی را از ایمیل‌های دیگر به سرویس جدید منتقل کنید.

اگر از طرفداران پروپاقرص مشخصه‌ی «پلی‌لیست هوشمند» (smart playlist) برنامه‌ی آیتونز نیستید، بهتر است که این برنامه‌ی سنگین را فراموش کنید و به استفاده از نسخه‌ی تحت وب سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای، «دیزر» (Deezer) یا «سرویس موسیقی گوگل پلی» (Google Play Music) روی بیاورید. اگر تدوینگر حرفه‌ای فیلم و ویدیو هستید یا به‌طورجدی درزمینه‌ی گرافیک و عکس فعالیت می‌کنید، در چنین زمینه‌هایی، نرم‌افزارهای شرکت ادوبی یکی از بهترین‌ها هستند. اما برای بیشتر ما کاربران عادی که مثلا فقط می‌خواهیم دستی به سر و روی عکس‌ها بکشیم، سرویس‌های آنلاین کافی خواهند بود. سرویس‌های آنلاینی مانند «گوگل فوتوز» (Google Photos) ابزارهای خوبی را برای ویرایش عکس ارایه می‌دهد و برای ویرایش‌های حرفه‌ای‌تر هم می‌توان از اپلیکیشن‌های آنلاین پیشرفته‌تری همچون Pixlr استفاده کرد.

چرا باید نرم‌افزارهای دسکتاپ را فراموش کنید

با گوگل فوتوز خیلی راحت می‌توانید ویرایش عکس‌ها را به صورت آنلاین انجام دهید

درزمینه‌ی نرم‌افزارهای مربوط به کارهای تیمی، نرم‌افزار Slack شهرت زیادی دارد. نسخه‌ی وب این نرم‌افزار به‌خوبی نسخه‌ی دسکتاپ آن کار می‌کند و لازم نیست در هر سیستم به‌طور جداگانه این نرم‌افزار نصب شود. چه کاربر محصولات گوگل، اپل یا مایکروسافت باشید، باید گفت که دوران اوج نرم‌افزارهای دسکتاپ به سر رسیده و هرروزه سرویس‌های آنلاینی پیدا می‌شوند که به‌خوبی نرم‌افزارهای دسکتاپ یا حتی بهتر از آن‌ها، کارها را راه می‌اندازند.

چرا این تغییر لازم است؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که نگه‌داشتن نرم‌افزارهای دسکتاپ ضرری به سیستم نمی‌رساند و در نگاهی کلی، کم‌وبیش حق با شماست. اما از طرفی دیگر، دلایل زیادی برای استفاده از سرویس‌های آنلاین وجود دارد. به‌طور مثال، عدم استفاده از نرم‌افزارهای دسکتاپ یعنی اشغال کمتر فضای سیستم، افزایش سرعت بوت و فضای بیشتر برای مرورگر.

اگر از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید، در هنگام ارتقای کامپیوتر، دیگر لازم نیست نگران انتقال انواع و اقسام برنامه‌ها به سیستم جدید باشید. اگر هم اهل استفاده از سرویس‌های پشتیبان‌گیری مانند «گوگل درایو» (Google Drive) یا «دراپ‌باکس» (Dropbox) باشید، دیگر نیازی به نگرانی برای انتقال فایل‌ها هم ندارید؛ زیرا این فایل‌ها با استفاده از اینترنت و به‌طور خودکار به فضای ابری منتقل‌شده‌اند. (هشدار: برای چنین انتقالی البته مجبور به نصب نرم‌افزار دسکتاپ این سرویس‌ها هستید.)

اگر خودتان را از بند نرم‌افزارهای دسکتاپ رها کنید، حتی زمانی که از سیستم خودتان دور هستید، می‌توانید به موزیک موردعلاقه‌تان گوش دهید یا مثلا برای ارایه‌های مختلف روی اسلایدهایتان کار کنید؛ البته شرط چنین کارهایی اتصال به اینترنت است.

علاوه بر این، اگر اهل کارهای تیمی هستید، با استفاده از چنین سرویس‌هایی می‌توانید خیلی راحت نسخه‌های مختلف فایل‌ها را برای ویرایش با افراد دیگر به اشتراک بگذارید و دیگر لازم نیست مثل گذشته با ایمیل چنین کارهایی را انجام دهید. این هم دلیل دیگری برای این‌که هرچه زودتر نرم‌افزارهای دسکتاپ را فراموش و بیشتر از قبل از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید.

چرا باید نرم‌افزارهای دسکتاپ را فراموش کنید

با سرویس‌های آنلاین خیلی راحت می‌توانید انواع و اقسام فایل‌ها را به اشتراک بگذارید

البته می‌توانید از تمام اطلاعات کامپیوتر خود در فضای ابری پشتیبان تهیه کنید و همچنان به استفاده از نرم‌افزارهای دسکتاپ هم ادامه دهید. اما در صورت تغییر سیستم یا کارهای دیگر، ناچارید که تک‌تک نرم‌افزارها را دوباره نصب و تنظیمات آن‌ها را پیکربندی کنید؛ همه هم می‌دانیم که این کارها چندان خوشایند نیستند.

رها کردن نرم‌افزارهایی که سال‌ها از آن‌ها استفاده کرده‌ایم چندان ساده نیست، اما بیشتر کاربران عادی، دیگر نیاز چندانی به نرم‌افزارهای دسکتاپ ندارند و با جایگزین‌های آنلاین این نرم‌افزارها می‌توانند کارشان را انجام دهند. پس هرچه زودتر برای نرم‌افزارهای دسکتاپ کامپیوترتان جایگزین‌های آنلاین خوبی پیدا کنید و سپس حذف کردن این نرم‌افزارها را در دستور کارتان قرار دهید.