آیا واقعا ساختن یک کسب و کار آنلاین ممکن است؟ جواب ما به شما بله است. اینترنت نه تنها بسیار از کسب و کارها را ساده‌تر کرده بلکه بسیاری از  تجارت‌های جدید را نیز به وجود آورده است. در زیر لیستی از محبوب ترین، رایج ترین و سودآورترین ایده های بالقوه کسب و کار اینترنتی آورده شده که می‌توانید مشاهده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هر چند این گزینه‌ها راه‌های خوبی برای کسب درآمد هستند اما به صورت خودکار نیستند.

مانند تمام کسب و کارهای خانگی، موفقیت در کسب و کار اینترنتی هم نیازمند یک انتخاب خوب همراه با تحقیق، برنامه‌ریزی و تلاش برای اجرای اهدافتان است.

طراحی وبسایت 

هر کسب و کاری چه در حالت آنلاین و یا حالت‌های دیگر نیاز به یک وبسایت دارد. در نتیجه نیاز به طراحان وبسایت بسیار زیاد است. برای اینکه طراح سایت شوید نیاز به دانش برنامه‌نویسی و یا آشنایی با یک cms خوب مثل وردپرس،دروپال و جوملا دارید. کار به عنوان یک طراح سایت نیاز به استعداد هنری دارد و همچنین دانش فنی و هوش تجاری خوب را می‌طلبد.

در این حوزه کارهای بسیار زیادی انجام می‌شود و رقابت بسیار قوی است ولی نکته مثبت اینجاست که زمینه طراحی وبسایت بازار کار بسیار بزرگی دارد.

بالا بودن دانش شما در زمینه برنامه‌نویسی و آشنا بودن با انواع کدها و پلت‌فرم‌ها و cmsها و داشتن دانش گرافیکی شما را قادر می سازد تا پروژه‌هایتان را به موقع و با بالاترین کیفیت تحویل دهید و این شما را از رقیبان‌تان متمایز می‌کند‌. در ابتدا ممکن است شما برای پیدا کردن کار در سایت‌های فریلنسری شروع به جستجو کنید اما به مرور زمان و با ارائه کارهای بیشتر و با کیفیت می‌توانید کم کم نرخ کار خود را افزایش دهید و منتظر مشتریان بیشتر باشید.

سیستم های همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

در این حوزه داستان‌های رویایی و تصورات غلط بسیار زیادی درباره ساختن زندگی با Affiliate Marketing و ثروت های رویایی وجود دارد. این خیالبافی‌ها را فراموش کنید، هیچ ثروت یک باره‌ای در این حوزه وجود ندارد و مانند هر کسب و کار خانگی دیگر باید همراه با برنامه‌ریزی، مدیریت، کار و تلاش مداوم باشد تا به نتیجه برسد.

سیستم‌های همکاری در فروش اساساً یک برنامه ارجاعی است به این معنا که شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری کمیسیون فروشندگان خود را بر اساس افرادی که از طریق فروشندگان آنها ارجاع داده می‌شود پرداخت می‌کنند.

در سیستم‌های همکاری در فروش هر فرد یک کد و لینک مخصوص به خود دارد تا به وسیله آن کد یا لینک مشتری را به سایت معرفی کند. در صورتی که هر فرد با کد یا لینک مخصوص به یک همکار فروش وارد سایت شده یا خرید کند، همکار فروش بلافاصله مطلع شده و می‌تواند روند خرید مشتری را ببیند و میزان سود خود را دریافت کند. 

برنامه همکاری در فروش آمازون اولین سیستمی بود که از این نوع بازار‌یابی برای فروش کتاب استفاده کرد‌. نبوغ و خلاقیت در این نوع سیستم این است که هیچ نوع هزینه‌ای برای پیش‌برد آن لازم نیست. آنها تنها زمانی پورسانت پرداخت می‌کنند که بازاریابان وابسته فروش داشته باشند یا نتیجه مد نظر شرکت را به دست آورده باشند‌. برای بازاریابان هم ایده‌آل است، چون آنها می‌توانند بدون اینکه دخالتی در ایجاد یا عرضه محصول و یا ارائه خدمات داشته باشند به سود برسند‌.

بسیاری از افراد با کار کردن تمام وقت در این کسب و کار اینترنتی خانگی به درآمدهای قابل قبولی می‌رسند‌. و البته همان طور که قبلا هم گفتیم برای موفقیت در هر کاری تلاش مستمر و هدفمند نیاز است‌.

بازاریابی محتوا/انتشار محتوا

حتی قبل از اینکه آمازون انتشار و فروش کتاب‌ها را آسان‌تر‌، بیشتر و مقرون به صرفه‌تر کند‌، تعداد زیادی از کارآفرینان آنلاین در حال ایجاد و فروش کتاب‌های الکترونیکی آنلاین و دیگر محصولات اطلاعاتی آنلاین بودند. مردم به شدت به دنبال اطلاعات آنلاین هستند و اطلاعات بازار بسیار بزرگی دارد‌.

به صورت کلی دو روش اساسی برای فروش کتاب‌ها و اطلاعات شما وجود دارد:

یکی از این روش‌ها درست کردن یک کتاب الکترونیکی (ویا حتی چاپی) و فروش آن از طریق سایت‌هایی مانند آمازون، بارنز و نوبل، iBooks و یا سایت های مرتبط است. این کار مقرون به صرفه و نسبتاً آسانی است. گزینه دیگر این است که یک کتاب الکترونیکی یا سایر محصولات آموزشی (دوره‌های آموزشی‌، فیلم‌ها و ...) درست کنید و آن را از طریق وبسایت خود به فروش برسانید‌.

شما حتی می توانید برنامه‌ای داشته باشید که سیستم‌های همکاری در فروش (Affiliate Marketing) را ایجاد کنید و از این طریق محصولات خود را بیشتر ترویج داده و به فروش برسانید‌. کتاب‌ها و محصولات اطلاعاتی خودشان می‌توانند پایه و اساس یک تجارت باشند ولی همچنین می‌توانند یک درآمد اضافی برای یک تجارت خارجی هم ایجاد کنند‌.

کلید موفقیت در این زمینه هم داشتن یک محصول عالی و بازاریابی آن و همچنین شناسایی بازار هدف است.

مدیریت رسانه های اجتماعی

خدمات بازاریابی اینترنت تقاضای زیادی دارد. بازاریابی قبلا به صورت یک طرفه و از طریق پیام های تبلیغاتی بود اما حالا بازاریابی به سوی تعاملات اجتماعی حرکت کرده و این موضوع خصوصا در شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است‌. این موضوع نیاز جدیدی به نام احساس نیاز به کارشناس مدیریت رسانه های اجتماعی ایجاد کرده است.

مدیران شبکه های اجتماعی می‌توانند گروه زیادی از جامعه را در اطراف محصول و خدمات خود جمع کنند، تصاویر برند، خدمات مشتری و غیره را مدیریت کنند‌.

مدیر رسانه‌های اجتماعی بودن نیاز به داشتن آشنایی با هر شبکه اجتماعی و مخاطبانش و درک اینکه چه نوع پستی برای هر شبکه اجتماعی مناسب‌تر است، دارد. و درک اینکه چطور بتوانیم برند خود را به اشتراک بگذاریم که آسیبی به نام تجاریمان نخورد.

دستیار مجازی

صنعت دستیار مجازی به سرعت در حال رشد است (VA) کسب و کارهای کوچک برای صرفه جویی در هزینه‌ها به جای استخدام افراد برای کارهای مختلف سعی می کنند کارها را برون سپاری کنند‌.

دستیار های مجازی معمولا به عنوان منشی خانگی شناخته می‌شوند و در واقع می‌توانند کارهای زیادی را انجام دهند، از جمله حسابداری ،بازاریابی و… . دستیار مجازی می‌تواند بر کارهایی مثل حسابداری و مدیریت سایت تمرکز کند‌.چالش در این نوع کسب و کار مانند هر کسب و کار دیگری به دست آوردن مشتری است‌.

سایت‌های فریلنسری و همچنین سایت‌های مربوط به کارهای کوچک می‌توانند شروع خوبی باشند‌.

خدمات فریلنسری

هر مهارتی که در سایر کسب و کارها به آن احساس نیاز شود می‌تواند به صورت فریلنسری انجام شود. طراحی وب‌، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و دستیار مجازی که در موارد بالا هم ذکر شد همگی می‌توانند به صورت فریلنسری انجام شوند‌.

هر کاری مانند گرافیک‌، حسابداری‌، مترجمی‌، تولید محتوا و‌... می‌تواند به صورت فریلنسری انجام شوند‌. شما در ابتدا باید یک مهارت داشته باشید و این مهارت را تبدیل به کسب و کار خود کنید‌.اگر مهارت شما شناخته شده است پیدا کردن مشتری کار آسانی است اما اگر در ابتدای راه هستید می‌توانید از سایت‌های فریلنسری استفاده کنید و یا با فعالیت درشبکه‌های اجتماعی مهارت خود را معرفی نمایید.

مربیگری / مشاوره کسب و کار 

تعداد زیادی از متخصصان‌، فارغ التحصیلان‌، مربیان و مشاوران می‌توانند مهارت‌ها و تجربیات خود را به فروش برسانند‌.خیلی ها یک مربی کسب و کار را استخدام می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند که با سرعت بیشتری به هدفشان برسند. 

مربیان کسب و کار به افرادی برای بهبود کسب و کارشان کمک می‌کنند اما بسیاری هم برای بهبود روابطشان با خانواده‌، افراد و جامعه دنبال افرادی هستند. شما لزوما نیاز به داشتن گواهینامه و مدرک برای این کار ندارید و علاوه بر این شما ممکن است درباره آنچه آموزش می‌دهید آگاهی لازم را داشته باشید اما مهارت و تکنیک لازم را نداشته باشید‌.

مربیگری لزوما مستلزم توانایی گوش دادن ارزیابی و ایجاد انگیزه است. از طریق کنفرانس های صوتی و تصویری شما می‌توانید با مشتریان خود در ارتباط باشید و حتی از درون خانه هم کسب و کار خود را ادامه دهید‌.

اگر شما سابقه‌ای در زمینه کمک حرفه‌ای به کسب و کار‌ها دارید (به عنوان مثال بازاریابی) آموزش و کمک به دیگران می‌تواند بسیار آسان باشد‌.

تجارت الکترونیک

در سراسر دنیا روزانه میلیاردها دلار صرف خرید آنلاین می‌شود. مردم کتاب‌ها‌، هدایا‌، گل‌ها‌، وسایل منزل و هزاران کالای دیگر را سفارش می‌دهند. در گذشته خرید آنلاین چالش زیادی داشت ولی در حال حاضر این کار بسیار آسان‌تر شده است.

محصول ندارید؟

بسیار خوب شما می‌توانید با یک عمده فروش کار کنید و محصولات را از طریق وبسایت خود و سایر وبسایت‌ها به فروش برسانید‌.

امروزه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از cms‌های بی‌نظیری مانند وردپرس و پلاگین های مخصوصش بسیار آسان شده و به راحتی می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشید و تجارت الکترونیک خود را آغاز کنید.

منبع