مقدمه

امروزه شیوه های تبادلات تجاری و اقتصادی با تغییراتی همراه بوده است در واقع افراد بیشتر خرید و فروش های خود را به صورت آنلاین و به روش غیر حضوری انجام می دهند. همچنین بسیاری از کسب و کارها در کنار ارائه محصولات و یا خدمات به صورت حضوری، با ایجاد وب سایت هایی به مبادلات تجاری می پردازند. تجارت الکترونیک تقریباً می توان گفت در همه جای دنیا فراگیر شده است و به یک بیزینس و یا استراتژی بازاریابی تبدیل شده است. ما در این مقاله به تعریف تجارت الکترونیک، اصول طراحی سایت در تجارت الکترونیک، درآمد طراحی وب در ایران و جهان همچنین به معرفی تجارت اجتماعی پرداخته ایم پس لطفاً با ما همراه باشید.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک یا Electronic commerce به معنای انجام دادن فعالیت های تجاری یا اقتصادی در بستر اینترنت و فضای مجازی یا سایبری می باشد. در واقع تمام فعالیت های تجاری افراد از جمله؛ خرید و فروش، ارائه محصولات و خدمات، بدون حضور فیزیکی به روش غیر حضوری بدون محدودیت مکانی و زمانی تبادلات انجام می گیرد. اندیشه انتقال داده و سرمایه برای نخستین بار در سال 1970 معرفی شد شرکت ها و سازمان ها به جای ارائه اسناد یا فاکتور به شکل حضوری، به روش الکترونیک ارسال می کردند.

رفته رفته پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شد تا اینکه به معنای واقعی کلمه، از سال 1991 تا به امروز هزاران هزار کسب و کار وارد دنیای سایبری شدند. تجارت الکترونیک نشأت گرفته از تجارت سنتی است در هر دو روش، مشتریان محصول را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند و در نهایت به خرید و یا فروش ختم می شود. ولی تنها تفاوتی که در این پلتفرم ها وجود دارد در حضوری و یا آنلاین بودن آن ها می باشد. در واقع برای مشاهده محصول و خرید آن، نیازی به مراجعه به مکان خاصی نیست فقط کافیست تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ شما به اینترنت متصل باشد.

 

اصول طراحی در تجارت الکترونیک

 

اصول طراحی در تجارت الکترونیک

در این قسمت از مقاله به چند اصول طراحی مهم در تجارت الکترونیک خواهیم پرداخت. یکی از موارد بسیار مهم که برای مخاطبان بسیار حائز اهمیت می باشد دسته بندی محصولات می باشد. محصولات باید در انواع مختلف سایز ها، مدل و برند های مختلف ترتیب بندی شده باشند. اگر سایت فیلترینگ ساده و مطابق با فاکتورهای گفته شده داشته باشد بهتر می تواند جوابگوی خواسته های مخاطب باشد. مورد بعدی، بخش جست و جوی محصولات است که باید در معرض دید قرار گرفته تا مشتری بتواند به سرعت محصول مورد نظر خود را از این طریق پیدا کند.

نکته بعدی در مورد موجود بودن یا نبودن محصول است در واقع محصولی که به اتمام رسیده است نباید آن را از سایت برداشت تا مشتری بدین طریق ناامید نشود و بتواند آن را پیدا کرده و در موقع خرید از موجود بودن یا نبودن آن باخبر شود. همچنین می توان در صورت شارژ شدن، به مشتری که درخواست آن را داشته است با پیامک از خود پلتفرم اعلام شود. از اصول بسیار مهم در تجارت الکترونیک عکس شفاف و واضع از محصول است چرا که در خرید اینترنتی نمی توان آن را لمس کرد. بنابراین عکس از ابعاد مختلف آن در تصمیم گیری و جذب مشتری موثر خواهد بود.

سبد خرید و قابلیت اضافه کردن محصول به آن بسیار مهم است که باید در قسمتی از صفحه قرار بگیرد تا به راحتی در معرض دید باشد. ابزار راهنما (Bread Crumb) در هدایت کاربر به سمت هدف بسیار موثر خواهد بود. استفاده از مگامنو مخصوصاً برای سایت های بزرگی که دسته بندی های مختلفی دارد پیشنهاد می شود تا محصولات از این طریق به نمایش گذاشته شود. رعایت اصول سئو و ایجاد کلمات کلیدی برای هر صفحه از وب سایت مرتبط با خدمات و یا محصولات، در بهینه سازی سایت موثر خواهد بود. داشتن بخش بازخورد و نظرات کاربران در مورد محصول مشخص، قرار دادن آدرس ایمیل و یا شماره تلفن برای پاسخگویی به سئوالات مشتریان و... از جمله مواردی هستند که در طراحی اهمیت زیادی دارند.

 

اصول طراحی در صفحات وب

 

اصول طراحی در صفحات وب

در طراحی وب سایت، برای موفقیت عامل های مختلفی دخیل هستند که در صورت رعایت نکردن با شکست پروژه مواجه خواهند شد. به منظور رضایتمندی کاربران و جلب نظر آنان اصولی باید مد نظر قرار بگیرد که در این قسمت از مقاله به مهم ترین آن ها پرداخته ایم. در ابتدا مشخص کردن هدف از طراحی وب سایت بسیار مهم است و تعاملی که بین مخاطب و محتوایی که قرار است ایجاد شود در نتیجه کار تأثیر گذار خواهد بود. همچنین طراحی وب سایت شما چه خدماتی را برای کاربران ارائه می دهد یا اینکه چه محصولاتی را عرضه می کند یا هدف آن بازتاب اخبار و رویداد های مهم ورزشی یا هنری است اصول طراحی وب کمی متفاوت خواهد بود.

اصول طراحی سایت تجارت الکترونیک با سایت شخصی یا خبری فرق می کند. ولی از آنجایی که بحث حاضر مقاله در مورد تجارت الکترونیک است علاوه بر نکاتی که در قسمت قبلی مقاله به آن پرداختیم موارد دیگری هم هستند که در طراحی آن باید مورد توجه قرار بگیرد از جمله؛ استفاده از فونت های مناسب و خوانا، استفاده از تصاویر برای جلب توجه مخاطب با فرمت های gif,jpg، استفاده از رنگ های متنوع و محدود حداکثر 5 مورد، رعایت فاصله بین کلمات، استفاده از لینگ های میانبر (Navigation Linka) به منظور دسترسی سریع کاربران به اطلاعات مورد نظرخود، استفاده از لگو و یا شعار مناسب در بالای صفحه در جلب نظر مشتری تأثیر گذار خواهد بود.

درآمد طراحی وب در جهان

با پیشرفت های تکنولوژی و تحولات گسترده ای که در جامعه بشری در حال رخ دادن است در طی چند سال اخیر سبک زندگی افراد علی الخصوص بعد از وقوع بیماری همه گیری کرونا با تغییراتی همراه بوده است. امروزه شاهده الکترونیکی شدن کارهای بانکی، اداری و خدماتی هستیم و بسیاری از فروشگاه ها با ایجاد پلتفرم های آنلاین محصولات خود را به کاربران ارائه می دهند. البته این روش، بیشتر از روش فروش حضوری پاسخگوی نیاز مردم بوده است چرا که از نظر هزینه های مربوط به رفت و برگشت، و صرفه جویی در زمان بسیار مقرون به صرفه می باشد. بنابراین طراحی وب در سال های اخیر به یک تخصص و استراتژی بازاریابی تبدیل شده و به یک شغل پر درآمد برای طراحان آن تبدیل گشته است.

طبق بررسی های اخیر در مورد آینده شغلی طراحی وب، نتیجه به این صورت بوده است که در آمریکا طی سال های 2012 تا 2024 به صورت قابل ملاحظه ای درآمد طراحان وب تا 20 درصد در هر سال افزایش داشته است. و به طور میانگین سالانه درآمد آن ها به 66 هزار دلار رسیده و این میزان از رقم درآمد در کشور هایی چون؛ ژاپن و سوئد به بیشتر از 70 دلار است. از جمله کشور هایی که طراحی وب را در لیست شغل های مورد نیاز قرار داده است انگلیس و سوئیس می باشد که درآمد آن ها سالانه به 55 تا 80 هزار دلار می رسد.

درآمد طراحی وب در ایران

در کشور ایران همانند کشور های دیگر طراحی وب طی سال های اخیر بسیار محبوبیت یافته و به یکی از شغل های پردرآمدی تبدیل شده است. کسانی که مبتدی هستند و برای شرکتی کار می کنند درآمدی 5 یا 6 میلیون تومانی دارند و کسانی که در این کارخبره هستند می توانند بیشتر از 20 میلیون در ماه و حتی نزدیک 40 میلیون درآمد داشته باشند. عواملی چون؛ داشتن گواهی نامه های کامپیوتری، داشتن شرکت معتبر مختص به خود، تسلط به زبان های خارجی در سطح درآمد ناشی از طراحی وب سایت موثر خواهد بود.

یکی از مهم ترین مزیت این شغل برای راه اندازی و کسب درآمد از آن، لزوماً نیازی به کسب مدارک دانشگاهی نمی باشد. شما می توانید با گذراندن دوره های آموزشی و کسب توانایی های لازم در این حوزه، در کشور ایران به درآمد های بالایی دست پیدا کنید. اگر طراحی وب سایت همراه با برنامه نویسی باشد که معمولاً در این گونه موارد کار به صورت گروهی انجام می پذیرد میزان درآمد بالاتر می رود. بنابراین همانطور که گفته شد این شغل انعطاف پذیری بالایی دارد هر چقدر سطح مهارت ارتقاء یابد میزان درآمد هم افزایش پیدا می کند. طبق آمار منتشر شده در سال 1401 میزان درآمد ماهانه طراحان وب سایت در کشور ایران با در نظر گرفتن سطح مبتدی و حرفه ای به طور میانگین 18 میلیون بوده است.

 

معرفی تجارت اجتماعی

 

تجارت اجتماعی

تجارت اجتماعی یا Social Commerce از زیر شاخه های تجارت الکترونیک است. در واقع تجارتی در بستر شبکه های اجتماعی می باشد. در این روش از تجارت، محصول در شبکه های اجتماعی پربازدیدی چون تلگرام و اینستا به معرفی و در معرض دید گذاشته می شود. مخاطبان با مشاهده آن و مطالعه توضیحاتی در مورد مختصات محصول، تصمیم نهایی خود را می گیرند. همچنین کاربر می تواند با فروشنده از همان شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کند. برای خرید، کاربران می توانند بدون خروج از شبکه، تگ هایی که روی پست نمایش داده می شود کلیک کرده و وارد صفحه پرداخت شوند و از این طریق می توانند بدون وقفه و معطلی خریدشان را انجام دهند. تجارت اجتماعی یک پدیده نوظهوری است که فرصت های بازاریابی و بیزینس را برای انواع مختلف کسب و کارها ایجاد کرده است.

مدل مفهومی در طراحی تجارت اجتماعی

در این قسمت از مقاله در مورد تمایل کاربران برای حضور در شبکه های اجتماعی و نتیجتاً شکل گیری تجارت اجتماعی با بهره گیری از مدل مفهومی خواهیم پرداخت. بسیاری از کسب و کارها، شبکه های اجتماعی را مسیری نوین برای انواع مبادلات تجاری و فرصتی برای بازاریابی و جذب مخاطب می دانند. اندیشه حاضر منجربه شکل گیری تجارت اجتماعی شده است. تحقیقات نشان می دهد که افراد مایل هستند بدون حضور فیزیکی و تلف کردن زمان و هزینه، طیف وسیعی از محصولات مختلف مورد نظر خود را در رسانه های اجتماعی مشاهده و اقدام به خرید نمایند.

امروزه افراد به جای جست و جو در فضای حقیقی، با گشت و گذار در رسانه های اجتماعی چون؛ فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و... به تجارت اجتماعی می پردازند. البته این تمایل ممکن است همراه با تردید هایی هم باشد که در اصطلاح ریسک کردن گفته می شود. در نتیجه تجارت در شبکه های اجتماعی معتبر، تمایل افراد را در جهت حضور و انجام انواع مبادلات تجاری چون خرید و فروش افزایش می دهد. با توجه به مطالب گفته شده الگوی مفهومی زیر را می توان برای تجارت اجتماعی ترسیم کرد.

معرفی پنج سایت معروف در زمینه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در دنیای امروز به جایگاه ویژه ای دست یافته و به عنوان یک روش نوین خرید و فروش انواع کالا و خدمات تبدیل شده است. به همین دلیل در این قسمت از مقاله به معرفی بزرگترین و معروف ترین شرکت ها و کسب و کارهایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند پرداخته ایم که عبارتند از:

 

eBay

 

طراحی سایت در تجارت الکترونیک

ای-بی در سال 1995 به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیکی بین المللی توسط پیر امیدیار تأسیس شد. ای بی، یک وب سایت خرید و فروش آنلاینی است که افراد سراسر جهان می توانند به واسطه آن به مبادلات تجاری بپردازند. استفاده از این وب سایت برای فروشندگان رایگان نیست و کارمزدی از بابت ثبت کالا باید بپردازند ولی برای خریداران رایگان می باشد. این شرکت در شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا آمریکا واقع شده است.

 

Amazon 

 

طراحی سایت در تجارت الکترونیک

آمازون یک شرکت بسیار بزرگ بین المللی در حوزه تجارت الکترونیک می باشد که فعالیت خود را از سال 1995 با عرضه کتاب به صورت آنلاین آغاز کرده است. این شرکت بیشتر از 100 هزار کارمند داشته و در هر ماه حدوداً 250 میلیون نفر بازدیده کننده دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته این شرکت در سال 2021 بیشتر از 113 میلیارد دلار درآمد داشته است.

 

AliExpress

 

طراحی سایت در تجارت الکترونیک

علی اکسپرس یک فروشگاه بزرگ اینترنتی است که به عرضه انواع محصولاتی چون؛ جواهرات، اکسسوری های زنانه و مردانه، انواع لوازم الکترونیکی و حتی اتومبیل و موتور سیکلت می پردازد. این فروشگاه در سال 2010 تأسیس و شروع به فعالیت کرده است و یکی از وب سایت های فروشگاهی بزرگ چینی از زیر مجموعه های وب سایت علی بابا می باشد.

 

Walmart

 

طراحی سایت در تجارت الکترونیک

 وال مارت یک شرکت بزرگ خرده فروشی در جهان می باشد که توسط سام والتون تأسیس شده است. دفتر مرکزی این شرکت در آمریکا است و در مکزیک، اروپا، هند و چین شعبه های مختلفی دارد. تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از 11500 شعبه در قالب هایپر مارکت، سوپر مارکت دارد که به بزرگترین سوپرمارکت های زنجیره ای در آمریکا تبدیل شده است. باتوجه به استقبال روز افزون مردم از این شرکت، به صورت رسمی با معرفی وب سایت خود امکان خرید آنلاین را به مشتریان فراهم کرده و در حال حاضر به یکی از بزرگترین شرکت های تجارت الکترونیک تبدیل شده است.

 

Rakuten

 

طراحی سایت در تجارت الکترونیک

راکوتن یک شرکت بزرگ آنلاین ژاپنی است که در سال 1997 توسط شخصی به نام Hiroshi Mikitani تأسیس شد. این شرکت در کشور های مختلف دنیا چون؛ آمریکا، برزیل و... شعباتی دارد و اسپانسر باشگاه بارسلونای اسپانیا است. این فروشگاه محصولاتی چون؛ وسایل ورزشی، پوشاک، لوازم الکترونیکی، وسایل بازی و سرگرمی و... به خریداران عرضه می کند. در آمریکا کاربران می توانند در قبال خریدی که انجام می دهند هزینه خدمات را با بیت کوین پرداخت نمایند البته این امکان تا به امروز فقط در این کشور مهیا شده است.

 

خلاصه و نتیجه گیری

تجارت الکترونیک در واقع انجام تبادلات اقتصادی بدون محدودیت مکانی و زمانی و حضور فیزیکی افراد در فضای سایبری می باشد. این نوع از تجارت، منشأ خود را از کسب و کارهای سنتی گرفته و بدین طریق به شیوه امروزی گسترش یافته است. از اصول بسیار مهم در طراحی تجارت الکترونیک می توان به مواردی چون؛ دسته بندی محصولات و خدمات قابل ارائه، داشتن کلید جست و جوی محصولات، اطلاع از موجود بودن و یا نبودن محصول، تصویر شفاف و واضح از محصول، استفاده از مگامنو، رعایت اصول سئو، داشتن بخش بازخورد نظرات کاربران، استفاده از فونت های مناسب و خوانا و... اشاره کرد.

طراحی وب در سال های اخیر به یک تخصص و مهارت پردرآمد تبدیل شده است و با توجه به میزان تخصص، سطح درآمد متفاوت خواهد بود. همچنین سطح ارزش گذاری کشور های مختلف به این مهارت یا شغل یکسان نیست. یکی از شاخه های تجارت الکترونیک، تجارت اجتماعی در بستر شبکه های اجتماعی می باشد که فرصت بازاریابی و تجارت را فراهم کرده است. تجارت در بستر شبکه های اجتماعی معتبر در نهایت احساس ریسک کمتر، تمایل افراد را به اینگونه مبادلات افزایش می دهد. از جمله سایت های معروف در زمینه تجارت الکترونیک می توان به؛ eBay، Amazon، AliExpress و... اشاره کرد.