نقشه سایت یا همان sitemap، یک نقشه راهنما برای وب‌سایت شما بوده که موتورهای جست‌وجو با کمک آن می‌توانند صفحات دلخواه این وب‌سایت را پیدا ‌کنند. همچنین این نقشه، محتوای درون صفحات را بررسی کرده و در فهرست ایندکس خود قرار می‌دهد.

اگر در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید، می‌دانید که سئو برای بهینه شدن صفحات سایت، یافتن سریع و محتواهای وب‌سایت شما استفاده می‌شود. در حقیقت، نقشه سایت یک فایل متنی است، که تمامی آدرس‌های صفحات وب‌سایت شما را دربر می‌گیرد.

Sitemap چیست

همان‌گونه که در بالا عنوان شد، نقشه سایت یک فایل متنی است که تمام آدرس‌های موجود در وب‌سایت را شامل می‌شود. استفاده از این قابلیت سبب می‌شود که ربات‌های موتورهای جست‌وجو، وب‌سایت شما را به شکل بهتر شناسایی کنند.

یک نقشه سایت به شما این امکان را می‌دهد تا یک فایل متنی در بین سایر فایل‌ها در حساب خود ایجاد نمایید. بدین ترتیب، موتورهای جست‌وجو از تمامی صفحات موجود در وب‌سایت شما مطلع خواهند شد. در حالت کلی، چهار مدل مختلف از نقشه سایت وجود دارد:

سایت مپ XML

این مدل، عام‌ترین مدل از نقشه وب‌سایت است. این نقشه سایت یک فایل با فرمت XML است و در آن، همه لینک‌های وب‌سایت قرار می‌گیرد.

سایت مپ ویدئویی

این مورد یک نقشه خاص است و به گوگل کمک می‌کند تا محتواهای ویدیویی وب‌سایت شما را بشناسد.

سایت مپ خبری

سایت مپ از نوع خبری یک نقشه خاص است که به گوگل کمک می‌کند تا شناسایی کند که چه محتواهایی روی وب‌سایت شما از نوع خبری است.

سایت مپ عکس

فرمتِ عکس نقشه سایت، به گوگل کمک می‌کند تا همه عکس‌های وب‌سایت شما را پیدا کرده و بتواند آن‌ها را ایندکس کند.

چگونه سایت مپ بسازیم

سایت مپ | تاثیر سایت مپ در سئو

سایت مپ‌ها عمدتا با استفاده از چند روش ساخته می‌شوند. نخستین شیوه که پیچیده‌ترین روش نیز بوده، ساخت آن به شکل دستی است. در این روش شما با کمک تگ‌های زبان xml خود، به صورت دستی اقدام به ساخت نقشه سایت می‌کنید. سپس، باید تک تک آدرس‌های صفحات را در این فایل وارد کنید.

در روش دوم، شما می‌توانید از تعدادی از وب‌سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، استفاده نمایید. در این حوزه تعدادی وب‌سایت وجود دارند که به شکل تخصصی این نقشه‌ها را می‌سازند. در این روش، شما آدرس صفحه اصلی وب‌سایت خود را به آن‌ها داده و آن وب‌سایت‌ها باتوجه به منو و ساختار آن، برای شما اقدام به ساخت سایت مپ می‌کنند.

از روش سوم ساخت نقشه سایت که معمولا برای وردپرس استفاده می‌شود، استفاده از پلاگین‌های سئو یا پلاگین‌های ساخت است. در این شیوه تمامی کارها به شکل خودکار انجام می‌شود و شما صرفا یک‌بار کد آن را تولید می‌کنید. سپس، با ایجاد هر تعداد صفحه، نوشته یا ثبت محصول در وب‌سایت، به شکل خودکار یک بخش به نقشه سایت وب‌سایت شما اضافه خواهد شد.

ثبت Sitemap در سرچ کنسول

سایت مپ | تاثیر سایت مپ در سئو

شما پس از ساخت سایت مپ برای وب‌سایت خود، باید آن را در سرچ کنسول ثبت کنید تا موتور جست‌وجو بتواند آن را بخواند. سپس، به بهترین شکل از صفحات وب‌سایت شما استفاده کند. برای ثبت sitemap در گوگل سرچ کنسول، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در ابتدا وارد بخش ((Google Search Console)) شده و وب‌سایت خود را انتخاب نمایید.
  2. گزینه ((سایت مپ)) را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.
  3. در قسمت سایت مپ، روزی گزینه ((افزودن سایت مپ)) کلیک نمایید.
  4. در بخش ((نشانی سایت مپ))، آدرس اینترنتی فایلxml خود را وارد نموده و دکمه ((ارسال)) را انتخاب کنید.

بعد از ثبت نقشه سایت، سرچ کنسول باید بتواند آن را خوانده و لینک‌های موجود در آن را شناسایی کند. همچنین، شما می‌توانید با استفاده از قسمت ((تاریخچه سایت مپ))، وضعیت سایت مپ وب‌سایت خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که گوگل آن را به شکل صحیح خوانده است.

Sitemap چه تاثیری در سئو دارد

سایت مپ | تاثیر سایت مپ در سئو

نقشه‌ سایت از این لحاظ برای سئو مهم است که، ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌توانند به سرعت صفحات وب‌سایت شما ایندکس کنند. از سوی دیگر، در صورت ویرایش محتوا، کراولرها (crawler) سریعا‌ متوجه این تغییر خواهند شد. سپس امکان ایندکس شدن تصاویر و ویدئوها به شکل مجزا فراهم می‌شود.

هنگامیکه شما سایت مپ ایجاد می‌کنید و آن را به ابزار وبمستر گوگل می‌فرستید، این موتور جست‌وجو می‌تواند آن را بررسی کند. البته، گاهی اوقات افراد نمی‌دانند که در چه زمانی از کدام نقشه سایت استفاده کنند. این مورد بستگی به هدف وب‌سایت شما دارد.

نمونه Sitemap

برای این‌که شما بتوانید با نمونه‌های یک نقشه سایت آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود موارد زیر را بررسی نمایید:

سایت مپ با XML

سایت مپ | تاثیر سایت مپ در سئو

کاربران نمی‌توانند سایت مپ با XML را مشاهده کنند. اما، موتورهای جست‌وجو استفاده از این فرمت را برای کراولر و ایندکس صفحات شما ترجیح می‌دهند. توصیه می‌شود، وب‌سایت‌های تو در تو، از این فرمت نقشه سایت استفاده کنند.

سایت مپ با HTML

سایت مپ | تاثیر سایت مپ در سئو

نوعی دیگر و معروف‌ترین نوع ساخت نقشه سایت، تولید آن با فرمت HTML است. این نقشه مانند یک صفحه معمولی در وب‌سایت نمایش داده می‌شود. شما در این سایت مپ منوها، فوتر، تماس با ما و غیره را آسان‌تر بررسی می‌کنید. در مجموع، فهم این نوع نقشه سایت کاربران نیز راحت‌تر است.

ساخت سایت مپ آنلاین

شما حتی بدون نیاز به دانش بالا در برنامه‌نویسی نیز می‌توانید با استفاده از ابزارهای رایگان و آنلاین، اقدام به ساخت نقشه سایت با فرمت XML کنید. برای این‌کار صرفا کافی است در کادر مربوطه، نام دامنه خود را وارد کرده و با پر نمودن فیلدها، منتظر دریافت نقشه سایت خود باشید.

این فیلدها و پارامترهای سفارشی، تاریخ و دوره‌های بررسی به شکل ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه است. همچنین، پس از تعیین تعدادی از صفحات که نیاز به بررسی یا مرور دارند، نقشه سایت ساخته شده را دریافت می‌نمایید.

سپس با کپی کردن نتیجه در فرمت فایل sitemap.xml ، می‌توانید آن را در پوشه دامنه وب‌سایت خود قرار دهید. البته، برای دریافت نتایج بهتر، آن را در حساب گوگل وبمستر ثبت کنید.

ساخت سایت مپ با یواست

یکی از مناسب‌ترین افزونه‌ها برای ساخت sitemap در وردپرس، افزونهYoast SEO است. شما می‌توانید با استفاده از این افزونه، سایت مپ خود را تنظیم کنید. همچنین، با معرفی آن نقشه به گوگل، سرعت ایندکس صفحات وردپرسی خود را بهبود بخشیم. برای ساخت نقشه سایت با این افزونه، از بخش مدیریت وردپرس مسیر زیر را طی کنید:

سئو > عمومی > امکانات

سپس، می‌بایست گزینه نقشه‌های XML وبسایت را روی حالت ((روشن)) قرار داد تا سایت مپ برای شما فعال گردد. همچنین، شما برای مشاهده نقشه سایت و کپی کردن لینک آن، روی گزینه ((مشاهده نقشه سایت)) کلیک کرده و سپس، دکمه ((ذخیره تغییرات)) را انتخاب نمایید.

ساخت سایت مپ برای سایت کدنویسی

درصورتی‌که شما بخواهید این فایل را خودتان کدنویسی کنید، باید کدنویسی و ایجاد صفحات داینامیک را بدانید. در وب‌سایت‌هایی که نقشه آن‌ها داینامیک است، گاهی اوقات شما صفحات جدیدی را به آن اضافه می‌کنید، صفحه‌ای را ویرایش کرده یا حذف می‌کنید. سپس، به شکل خودکار تمامی تغییرات در ساختار وب‌سایت و فایل نقشه سایت اعمال می‌شود.

شما برای ایجاد یک نقشه داینامیک در سایت، می‌توانید از اسکریپت‌های سفارشی نیز استفاده نمایید. برای این‌کار می‌توانید یک ابزار یا پلاگین ساخت نقشه سایت داینامیک برای وردپرس را روی CMS خود نصب کنید. بدین ترتیب، نیاز نیست با اعمال هر نوع تغییرات در سایت، نقشه را به‌ شکل دستی به‌روزرسانی نمایید.

ساخت سایت مپ با رنک مث

یکی از کلیدی‌ترین رازها برای موفقیت شدن در دنیای وب، برخورداری از سایت ‌مپ مناسب است. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که، چگونه یک نقشه سایت‌ بی‌نقص بسازیم و در کنسول وبمستر گوگل نیز ثبت نماییم؟

پاسخ، افزونه Rank Math است. این قابلیت یکی از بهترین افزونه‌‌ها در این زمینه است و امکانات متعددی نیز دارد. با استفاده از این افزونه، سایت ‌مپ‌هایی که شما می‌سازید مناسب و دقیق بوده و با آخرین تکنیک‌های سئو وب‌سایت نیز هماهنگ است.

 

برای ساخت سایت مپ با رنک مث مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول این افزونه را از منبع وردپرس پیدا کرده، نصب کنید و سپس آن‌را فعال نمایید.
  • زمانی‌که این افزونه فعال شد، در منوی وردپرس گزینه‌ای به نام Rank Math ظاهر می‌شود. روی آن کلیک کرده و به قسمت ((تنظیمات)) بروید.
  • در قسمت تنظیمات ((Rank Math))، بخش ((Sitemap Settings))یا همان تنظیمات نقشه سایت ‌مپ را پیدا کنید. در این قسمت شما می‌توانید نقشه سایت خود رو طراحی نمایید.
  • پس از انجام تنظیمات دلخواه، فراموش نکنید که حتما روی گزینه((ذخیره تنظیمات)) کلیک کنید تا همه کارها ثبت شوند.
  • زمانی‌که همه مراحل طی شد، شما می‌توانید با مراجعه به آدرس وب‌سایت خود‌ به اضافه /sitemap_index.xml، نقشه سایت‌تان را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

به دفعات مشاهده شده که برخی از وبمسترها با شنیدن ((نقشه سایت)) این احساس به آنها دست می دهد که با واژه عجیبی روبرو شده اند و کار سختی در پیش خواهند داشت. چراکه از نظر آن‌ها، ساخت آن به کدنویسی فراوان نیاز دارد. اما ساخت سایت مپ دشواری زیادی ندارد. تولید نقشه سایت، با کمک ابزارهای آنلاین و پلاگین‌ها در سیستم‌های سئو، بسیار ساده است.

شما باید به این نکته دقت نمایید که ساخت و ثبت نقشه سایت در کنسول موتورهای جست‌وجو، مزایای متعددی دارد. در این مسیر شرکت طراحی سایت و برنامه‌نویسی آی بولود تا انتها همراه شماست.