مقدمه

تمامی اجزای تشکیل دهنده سایت از جمله رنگ فضای آن، تأثیر قابل توجهی بر تصمیم مخاطب در بازدید کردن و تصمیم او به خرید می گذارد. استفاده مناسب از هارمونی رنگ ها و ایجاد حس رغبت در مخاطب در طراحی وب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب رنگ باید متناسب با مخاطب هدف و نوع محصولی باشد که قرار است ارائه شود. به همین دلیل اطلاعات کافی داشتن در مورد روانشناسی رنگ ها، و اهمیت آن در طراحی سایت از جمله موضوعات بسیار مهمی است که ما در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل و جامع به بررسی آن بپردازیم پس لطفاً با ما همراه باشید.

 

تعریف روانشناسی رنگ ها

 

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها (Color Psychology) به مطالعه رنگ ها و تأثیر آن بر عواطف، احساسات و تصمیمات انسان می پردازد. به طور کلی رنگ بر عملکرد روانی افراد تأثیر می گذارد و در تصمیم گیری ها و همچنین در قدرت انتخاب نقش به سزایی دارد. به طوری که امروزه در بسیاری از کسب و کارها، در بازاریابی ها، در طراحی های سایت شاهده استفاده از رنگ ها، برای جلب مخاطبان هستیم. ریشه برخی از رنگ ها به فرهنگ و تمدن یک منطقه برمی گردد و تمایل به برخی از رنگ ها هم کاملاً شخصی و به عواطف افراد مربوط می شود. تحقیقات نشان داده است که رنگ ها بر خلق و خوی افراد هم تأثیر می گذارد. برای مثال؛ رنگ آبی باعث ایجاد حس آرامش، رنگ نارنجی باعث افزایش سطح انرژی، رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و یا رنگ قرمز باعث تحریک ذهن و افزایش گردش خون می شود.

 

اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

 

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت از نظر جذب مخاطب، افزایش میزان خرید و فروش، در شناسایی برند و محصول تأثیر قابل توجهی می گذارد. برخی از رنگ ها فضای سایت را خسته کننده می کند و این باعث می شود که کاربر برای ماندن در سایت علاقه زیادی از خود نشان ندهد. برای مثال تحقیقات نشان داده است سایت هایی که از رنگ قرمز استفاده کرده اند علاوه بر زیبایی صفحه، مخاطب تایم بیشتری را برای سایت گذاشته است. چشم با مشاهده رنگ ها، با ناحیه هیپوتالاموس مغز ارتباط برقرار کرده و باعث ترشح هورمون هایی می شود که در انتخاب، جذب شدن تأثیر می گذارد و حس خاصی را برای شخص ایجاد می کند. امروزه در فروشگاه های بزرگی هم چون، آمازون و دیجی کالا برای افزایش نرخ تبدیل و فروش در حال بهینه سازی رنگ های سایت هستند و از رنگ هایی استفاده می کنند که بیشترین تأثیر را بر ذهن مخاطب می گذارد. قبل از انتخاب رنگ در طراحی سایت باید نکات ذیل را مورد توجه قرار داد.

استفاده از رنگ بر اساس مخاطب هدف

اولین قدم قبل از طراحی سایت و انتخاب رنگ، مشخص کردن مخاطبان هدف است. در واقع هدف از راه اندازی سایت برای چه گروه سنی، شخصیتی، رفتاری و... است باید به طور دقیق مشخص شود. اگر قصد ایجاد سایت فروشگاهی برای خانم ها هستید در انتخاب رنگ باید توجه ویژه ای داشته باشید چرا که خانم ها حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع دارند. با توجه به مقاله نیل پتل، خانم ها بیشتر به رنگ آبی، بنفش، سبز علاقه مند هستند و رنگ هایی چون؛ نارنجی، قهوه ای، خاکستری برای خانم ها جذاب نیستند. اگر قصد راه اندازی سایت فروشگاهی برای مشتریان آقا هستید سعی کنید بیشتر از رنگ های؛ آبی، سبز و سیاه استفاده نمایید. بنابراین در انتخاب رنگ برای طراحی سایت، باید به کاربران و مخاطبانی که هدف سایت قرار خواهند گرفت توجه شود.

انتخاب رنگ با توجه به هدف سایت مد نظر

در طراحی سایت و انتخاب رنگ، صرفاً توجه به مخاطبینی که هدف از ایجاد سایت است کافی نیست باید به نوع محصول و خدماتی که ارائه می شود هم توجه داشت. اگر هدف از راه اندازی سایت، ارائه محصولات آرایشی است تجربه نشان داده ست که رنگ های صورتی تأثیر مثبتی را برای مخاطب گذاشته است. و یا اگر قرار است محصول مد نظر شما ادکلن باشد طراحی سایت به رنگ آبی می تواند گزینه خوبی باشد. معمولاً فروشگاه های آنلاینی که ابزار آلات صنعتی و نیمه صنعتی را به بازار ارئه می دهند با فروشگاهی که محصولات غذایی و یا بهداشتی را مد نظر خود قرار داده اند در طراحی سایت، انتخاب رنگ متفاوتی خواهند داشت. بنابراین نوع محصول در انتخاب نوع رنگی که سایت بر پایه آن طراحی خواهد شد بسیار تأثیر گذار می باشد.

 

هارمونی رنگ ها در طراحی سایت

 

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

برای اینکه سایتی مخاطب زیادی داشته باشد و برای رسیدن به هدفی که در طراحی آن مد نظر قرار گرفته است هارمونی یا هماهنگی رنگ های به کارگرفته شده در طراحی سایت در موفق شدن یا نشدن آن تأثیر قابل توجهی دارد. به عبارت دیگر هورمونی رنگ یعنی چینش یا ترکیب دو یا چند رنگ در کنار یکدیگر که به چشم و سلیقه مخاطب جذاب به نظر برسد همچنین باعث افزایش نرخ فروش و بازدید کننده می شود. رنگ هایی چون؛ آبی، قرمز و زرد از جمله رنگ های جذاب و جلب کننده ای هستند که می توان این رنگ های به اصطلاح اصلی را با رنگ های فرعی ترکیب کرد و رنگ هایی چون؛ زرد و نارنجی، قرمز و نارنجی یا سبز و زرد ایجاد کرد. در طراحی سایت از تکنیک های مختلفی برای طراحی سایت چون؛ ترکیب رنگ مکمل یا Complementary، ترکیب رنگ مشابه یاAnalgous، و... استفاده می شود. آنچه که در این ترکیب رنگ ها باید رعایت شود تطبیق پذیری مناسب رنگ ها در ایجاد حس آرامش برای مخاطب همچنین ایجاد حس لذت در هنگام مشاهده است.

هارمونی رنگ ها در سایت های کد نویسی

انتخاب هر کدام از رنگ ها در طراحی سایت های کد نویسی بیانگر ویژگی ها و خصوصیات خاصی هستند در واقع با توجه به نوع کارایی و عملکرد سایت، باید رنگ مورد نظر انتخاب شود. هارمونی یا ترکیب رنگ ها باید به گونه ای باشد که حس اعتماد را به کاربر منتقل کند همچنین در ذهن مخاطب باقی بماند. طبق بررسی های اخیر هارمونی رنگ ها 70 درصد در جذب مخاطب موثر هستند در واقع باعث تبدیل بازدیدکننده به خریدار می شود. رنگ های سرد چون؛ رنگ سبز، آبی، بنفش بیشتر آرامش بخش و رنگ های گرم چون؛ قرمز، زرد و نارنجی شادی و نشاط آور هستند. در هارمونی رنگ های سرد و گرم در طراحی باید یک رنگ را انتخاب کنید که رنگ اصلی سایت باشد و سپس از رنگ های دیگر به میزان کم برای کنتراست بهتر استفاده نمایید.

هارمونی رنگ ها در سایت های نرم افزار مدیریت محتوا (CMS)

هارمونی رنگ ها در سایت های نرم افزار مدیریت محتوا (CMS) می تواند تأثیرات مثبت و یا منفی بر روی کاربران بگذارد. چرا که چیدمان برخی از رنگ ها در کنار یکدیگر ممکن است معنا و مفهوم متفاوت برای کاربران مختلف داشته همچنین ممکن است حاوی پیام های مهم برای مخاطبان باشد. برای مثال نوشته های قرمز رنگ به معنی هشدار و نوشته های بولد شده مشکی، به معنای تأکید یا توجه بیشتر است. هارمونی رنگ های درست، باعث تداعی ذهنی مخاطب می شود به گونه ای که با مشاهده آن، نام برند و یا محصول به ذهن مخاطب خطور می کند بنابراین توجه به هورمونی رنگ ها بسیار حائز اهمیت است.

معرفی بهترین سایت های ترکیب رنگ در طراحی سایت

 

ColorBlender

این ابزار توسط Eric Meyer ساخته شده است شما با استفاده از آن می توانید پالت های رنگی میان دو رنگ را ایجاد کنید. فقط کافیست به وسیله آن رنگ اصلی سایت خود را انتخاب کنید این ابزار می تواند 6 رنگ متناسب با رنگ سایت اصلی شما به صورت اتوماتیک تولید کند.

ColorExplorer

این یک ابزار رنگی کاملاً رایگان است. در این سایت یک کتابخانه ای جالب از پالت های رنگی متنوع وجود دارد که می توانید آن ها را مورد استفاده قرار دهید. یکی از قابلیت های بسیار محبوب این ابزار colour Matching است در واقع با توجه به رنگی که انتخاب می کنید این ابزار به صورت اتوماتیک تعدادی رنگ های متناسب با رنگ انتخابی شما تولید می کند.

ColorJack

یک ابزار آنلاین بسیار پرکاربردی است که پالت های رنگی بسیار متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد. با بردن ماوس بر روی هر بلوک رنگی، بیش تر از 6 رنگ مشابه رنگ انتخابی شما به نمایش گذاشته می شود. در این سایت نرم افزار های دیگری چون؛ Color Galaxy، Color Sphere، Color Studio وجود دارد که شما می توانید انواع ترکیب رنگ های هارمونی را ایجاد و دانلود کنید.

Kuler

یک ابزار رنگی بسیار جالبی است که توسط شرکت Adobe طراحی و ساخته شده است. پالت های رنگی متنوعی وجود دارد که می توانید آن ها را به راحتی مورد استفاده قرار دهید. این پروژه به ظاهر ساده، نتایج جذابی از آن ظاهر می شود. می توانید تم های رنگی که دیگر کاربران خلق کرده اند از آن ها استفاده کنید همچنین تم های رنگی که خودتان خلق می کنید آن ها را به اشتراک بگذارید. شیوه کار با این ابزار بسیار ساده و کاملاً رایگان می باشد.

ColourLovers

این سایت بیشتر از 8 میلیون کاربر یا عضو دارد و یکی از بهترین انجمن های مربوط به رنگ می باشد. شما می توانید از انواع پالت های رنگی که توسط کاربران آپلود شده است استفاده نمایید. همچنین Colour Lovers یک ابزار ایجاد کننده پالت رنگی است. شما می توانید در کنار مشاهده انواع پالت های رنگی از الگو ها و شاپ های مختلف این سایت استفاده کنید.

 

خلاصه و نتیجه گیری

روانشناسی رنگ ها همانطور که گفته شد به مطالعه تأثیر رنگ بر عملکرد روانی انسان ها می پردازد چرا که رنگ ها در احساسات و خلق و خوی افراد تآثیر می گذارد. استفاده از رنگ در طراحی سایت، باعث جذب مخاطب و افزایش فروش می شود. استفاده از رنگ خاص در فضای سایت بسیار مهم است رنگ های خسته کننده باعث می شود کاربران برای ماندن در سایت علاقه ای نشان ندهند. امروزه سایت های بزرگی چون آمازون با استفاده از رنگ ها، توانسته اند بیشترین میزان نرخ تبدیل را داشته باشند.

اولین قدم در انتخاب رنگ برای طراحی سایت، مشخص کردن مخاطبان هدف با توجه به گروه سنی و جنسیتی افرادی است که بازدید خواهند کرد. نکته بعدی نوع محصولی است که باید ارائه شود در واقع نوع رنگ مورد استفاده در طراحی سایت فروشگاه مواد غذایی با فروشگاه لوازم آرایشی متفاوت خواهد بود. هارمونی رنگ ها در فضای سایت باید تطبیق پذیری بالایی داشته باشد و در مخاطب حس رغبت و لذت را ایجاد بکند تا باعث تبدیل بازدید کننده به خریدار شود. از جمله بهترین سایت های ترکیب رنگ در طراحی سایت می توان به ColorBlender، ColorExplorer، ColorJack و... اشاره کرد.