مقدمه

فریم ورک فرانت اند مجموعه ای از توابع و کد هایی است که توسط افراد حرفه ای تنظیم شده و برای ساخت سریع، راحت و ایمن سایت توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نرم افزاری هستند که به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد که ابزار های ارتباطی ایجاد و وب سایت های فروشگاهی را ارتقا دهند. ما در این مقاله سعی کردیم به تعریف فریم ورک پرداخته سپس ضمن بیان مشخصه یک فریم ورک مناسب برای طراحی سایت به معرفی محبوب ترین فریم ورک های فرانت اند سال 2024 بپردازیم پس لطفاً با ما همراه باشید.

فریم ورک چیست؟

 

فریم ورک فرانت اند 2024

فریم ورک (Framework) یا چارچوب نرم افزاری، زمینه را برای بست و گسترش دادن یا به عبارتی برای توسعه برنامه های نرم افزاری فراهم می کند. در واقع توسعه دهندگان نرم افزار، می توانند بر اساس فریم ورک، برای یک پلتفرم، برنامه درست کنند. توسعه نرم افزار، فرآیند پیچیده ای دارد و باید مورد کد نویسی، برنامه نویسی قرار گرفته همچنین طراحی و مورد آزمایش قرار بگیرد. با استفاده از فریم ورک می توان این کار را به سادگی انجام داد. برای مثال با استفاده از آن، دیگر کد های مشابه و تکراری مجددآً نوشته نمی شود. به همین دلیل فرآیند توسعه بسیار سریع اتفاق می افتد و از نظر زمانی صرفه جویی می شود. علاوه بر موارد گفته شده یکی از بخش های مهم دیگر در طراحی نرم افزار ها، مربوط به بخش های امنیتی می باشد. فریم ورک ها با ارئه ویژگی های امنیتی، برنامه نویسی این بخش را هم راحت تر می کند.

 

تفاوت کتابخانه و فریم ورک

 

فریم ورک فرانت اند 2024

فریمورک همانطور که گفته شد یک چهارچوب از پیش ساخته شده است که در این چهارچوب ها کد نویسی انجام می گیرد و به صورت اصولی و بهینه برنامه بدون اینکه در آینده به مشکلی برخورد کند مورد استفاده قرار می گیرد. کتابخانه (Library) شامل مجموعه ای از توابع و کد های از قبل آماده می باشد که در برنامه نویسی برای راحت تر و ساده تر شدن کار مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در یک جمع بندی نهایی می توانیم بگوییم که کتابخانه و فریمورک شامل کد های از قبل نوشته شده ای هستند که باعث راحت تر شدن برنامه نویسی همچنین باعث صرفه جویی در زمان و منظم تر شدن کد ها می شوند.

اما تفاوت اساسی کتابخانه و فریمورک در شیوه کنترل کد ها است. در واقع برنامه نویس در طراحی برنامه، کد هایی که در کتابخانه ذخیره شده اند را مورد استفاده قرار می دهد. ولی در فریمورک عکس این قضیه اتفاق می افتد در واقع فریمورک، مکان هایی را برای برنامه نویس مشخص می کند تا کد ها را در آن قسمت اجرا کند. بنابراین تفاوت آن ها در نحوه فراخوانی است در کتابخانه برنامه نویس برای استفاده از کد ها، کتابخانه را فرا می خواند. ولی در فریمورک، کد های نوشته شده برای اجرا در فضاهای مشخص شده فراخوانی می شود.

 

مشخصه یک فریم ورک مناسب برای طراحی سایت

 

فریم ورک فرانت اند 2024

مشخصه یک فریمورک مناسب بالا بردن سرعت، سطح کیفیت و کاهش خطای کد نویسی است. امروزه نقش پر رنگ فریمورک در طراحی سایت قابل انکار نیست چرا که وقتی یک برنامه نویس از فریمورک استفاده می کند در واقع با استفاده از چهارچوب ها و اسکلت های از پیش تعیین شده، سرعت برنامه نویسی را بالا می برد و طراحی در فضای مطمئن تر و امن تری صورت می گیرد. همچنین کار برروی فناوری های پیچیده و دشوار را راحت تر کرده و از اجرای کد های تکراری و بدون عملکرد جلوگیری می کند. فریمورک ها در زمینه های مختلفی چون؛ توسعه اپلیکیشن موبایل، توسعه وب، هوش مصنوعی و... مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل برای توسعه برنامه های کاربردی، فریمورک های مختلفی وجود دارد که استفاده از هر کدام از آن ها به نیاز برنامه و توسعه دهندگان بستگی دارد.

 

محبوب ترین فریم ورک های فرانت اند

فریم ورک فرانت اند های زیادی وجود دارند که برای سهولت توسعه و ساخت راحت و آسان رابط کاربری، سرعت در طی کردن فرآیند وب سایت و اجراء کد های استاندارد در اختیار توسعه دهندگان قرار می گیرد. ما در این قسمت از مقاله به معرفی محبوب ترین فریم ورک های فرانت اند پرداخته ایم که عبارتند از:

 

React

 

فریم ورک فرانت اند 2024

یکی از محبوب ترین فریم ورک های فرانت اند، فریم ورک React می باشد که به راحتی قابل فهم است. توسعه دهندگان به لطف React می توانند به یک کتابخانه متن باز دسترسی پیدا کنند. یکی از مهم ترین ویژگی این فریمورک، DOM مجازی آن است که بدون نیاز به بارگذاری مجدد، امکان به روز رسانی صفحات را امکان پذیر می کند.

مزایای React

 یکی از ویژگی های جالب React امکان یادگیری آسان آن است چرا که همراه با منابع آموزشی می باشد که هر توسعه دهنده ای می تواند به راحتی آن را درک کند. از دیگر مزایای آن می توان به مواردی چون؛ آسان تر کردن ایجاد برنامه وب پویا، بالابردن عملکرد، پشتیبانی از ابزار های دستی و... اشاره کرد.

معایب React

انتشار بیش از حد آن، سردرگمی هایی را برای توسعه دهندگان ایجاد کرده است و مجبور هستند روش های جدید انجام کارها را پیوسته یاد بگیرند. قدرت امنیت پایینی دارد مخصوصاً برای توسعه اپلیکیشن های مالی که تمام مراحل آن باید محرمانه باقی بماند بهتر است از این فریمورک استفاده نشود.

 

Vue.js

 

فریم ورک فرانت اند 2024

  فریم ورک Vue.js، یک فریم ورک بسیار جالبی می باشد که توجه توسعه دهندگان را به خود جلب و از استقبال زیادی برخوردار شده است. این فریمورک در سال 2014 توسط شخصی به نام Evan You منتشر شده است. Vue.js برای ساخت اپلیکیشن های تک صفحه ای گزینه بسیار مناسب می باشد چرا که نمی تواند از پروژه های بزرگ پشتیبانی کند و به صورت سریع مشکلات آن ها را حل کند.

مزایای Vue.js

 روش کار با این نرم افزار بسیار ساده است و دشواری یا پیچیدگی خاصی ندارند و توسعه دهندگان به راحتی می توانند آن را درک کنند. برای دانلود آن نیاز به حافظه داخلی کمی دارید چرا که بسیار سبک وزن است و قابلیت واکنش پذیری بالایی دارد.

معایب Vue.js

این نرم افزار چون توسط فرد چینی و آمریکایی توسعه یافته است برخی از آموزش ها و کد های آن به زبان چینی می باشد به همین دلیل درک آن برای توسعه دهندگان از این جهت دشوار می باشد. یکی از تفاوت های Vue.js نسبت به فریم ورک های دیگر محدودیت پلاگین ها یا مولفه های آن است.

 

Angular

 

فریم ورک فرانت اند 2024

 فریم ورک Angular به خاطر سادگی در استفاده و جامعی از مستندات از استقبال زیادی برخوردار شده است. این نرم افزار در سال 2009 برای اولین بار توسط گوگل معرفی و در سال 2016 منتشر گردید. این نرم افزار برای توسعه اپلیکیشن یا پروژه های بزرگ تنظیم شده است.

مزایای Angular

یکی از مهم ترین مزیت این نرم افزار این است که توسط شرکت بزرگی چون گوگل پشتیبانی می شود. به همین دلیل از اطمینان بیشتری نسبت به فریم وریک های دیگر برخوردار است. یکی از ویژگی های دیگر آن، استفاده از تایپ اسکریپت است چرا که اختیار بیشتری را برای برنامه نویسی فراهم می کند.

معایب Angular

یکی از معایب بزرگ آن داشتن نسخه های فعلی متعدد آن است که برای افراد مبتدی سردرگمی ایجاد کرده است. با ورود فریم ورک های جدید چون؛ React، Vue.js از محبوبیت آن کاسته شده است. همچنین یادگیری و آموزش آن نسبت به فریم ورک های دیگر دشوار است.

 

بازار کار دولوپرهای فرانت اند

امروزه اینترنت با توجه به کاربرد هایی که برای افراد مهیا کرده است که نمونه بارز آن استفاده از اینترنت بدون محدودیت مکانی و زمانی است. توجه بسیار زیادی از مخاطبان در سطح جهان را به خود جلب کرده است. بسیاری از کسب و کارها به جای خرید و فروش سنتی و حضوری، با ایجاد پلتفرم ها و وب سایت هایی روش تبادلات اقتصادی را آنلاین و اینترنتی کرده اند. بنابراین تقاضا برای رابط کاربری و توسعه دهنده فرانت اند بیش از پیش جهت ساخت وب سایت ها احساس نیاز می شود. با توجه به توضیحات گفته شده بازار کار دولوپرهای فرانت اند بسیار پررونق شده است که در قسمت بعدی مقاله به سطح درآمدی فرانت اند در ایران و جهان خواهیم پرداخت.

درآمد فرانت اند در ایران

میزان درآمد فرانت اند در کشور ایران با کشور های بزرگ دیگری چون آمریکا متفاوت است. همچنین در داخل کشور نیز به لحاظ منطقه جغرافیایی، درآمد کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند یکسان نیست. معمولاً شهرهای بزرگ تر که سازمان ها و نهاد های زیادی دارند مثل تهران، از درآمد بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این ها تجربه و سابقه کاری هم در کسب درآمد از این راه دخیل می باشد در واقع میزان درآمد افراد مبتدی با افرادی که سابقه کار زیاد دارند و به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت می کنند یکسان نیست. ضمناً یک برنامه نویس فرانت اند هر چقدر مهارت زیادی داشته باشد از جمله؛ تسلط به زبان انگلیسی، آشنایی با فریم ورک و... از درآمد بالایی برخوردار خواهد بود. به صورت میانگین طبق گزارش های صورت گرفته در سال 1400 درآمد برنامه نویسان فرانت اند از 7 میلیون تا 16 میلیون تومان بوده است.

درآمد فرانت اند در جهان

همانطور که در مبحث سطح درآمد فرانت اند در ایران به آن دسته از آیتم های تأثیر گذار در میزان درآمد در این حوزه گفته شد. همه عوامل گفته شده در کشور های دیگر هم، در کم و زیاد شدن میزان حقوق و دستمزد سطح درآمد فرانت اند موثر است. با این تفاوت که در کشور هایی چون؛ آمریکا، کانادا، اکراین، سطح درآمد برنامه نویسان فرانت اند مبتدی از برنامه نویسان حرفه ای و با مهارت کشور ایران بیشتر است. به همین دلیل در کشور ایران، بیشتر افرادی که در این حوزه فعالیت دارند ترجیح می دهند به کشور های دیگر مهاجرت کنند تا ارزش واقعی کار خود را دریافت کنند. به صورت میانگین مطابق گزارش های دریافت شده در سال 1400، در کشور آمریکا درآمد سالانه برنامه نویسان فرانت اند 90 هزار دلار و در سوئیس 100هزار دلار بوده است.

 

خلاصه و نتیجه گیری

فریم ورک یک چهارچوب نرم افزاری قوی یا اسکلت از پیش ساخته شده ای است که کد نویسی بر روی آن انجام می گیرد و دیگر کد های مشابه و تکراری و بدون عملکرد مجدداً نوشته نمی شود. به همین دلیل فرآیند توسعه وب سایت سریع اتفاق می افتد. کتابخانه و فریمورک مجموعه ای از توابع و کد های از پیش آماده شده می باشند که توسط برنامه نویس یا توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت این دو در نحوه فراخوانی می باشد در واقع در کتابخانه برنامه نویس کد هایی که در آنجا ذخیره شده است از آن ها استفاده می کند ولی فریم ورک مکان هایی را برای برنامه نویس مشخص می کند تا کد ها را اجرا کند. از مشخصه یک فریم ورک مناسب می توان به بالا بردن سرعت، بالابردن سطح کیفیت و امنیت و کاهش خطا اشاره کرد. با توجه به گسترش تبادلات اقتصادی در فضای سایبری تقاضا برای رابط کاربری و توسعه دهنده فرانت اند بیشتر شده است بدین ترتیب سطح درآمدی آن ها نیز افزایش یافته است. از محبوب ترین فریم ورک های فرانت اند می توان به React، Angular و Vue.js اشاره کرد.