مقدمه

طراحی ریسپانسیو در پیشبرد اهداف وب سایت از جهت تأمین نیاز کاربران برای مشاهده سایتی با ظاهری باکیفیت و منظم، همچنین مطالعه و مشاهده محتوای سایت با هر دستگاهی چون گوشی همراه یا دسکتاب اهمیت زیادی یافته است. درواقع طراحی ریسپانسیو این امکان را برای کاربران فراهم می کند بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاه کوچک است یا بزرگ، به راحتی بدون نیاز به تغییر اندازه صفحه، سایت را مورد بررسی قرار دهند. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی را در مورد اهمیت طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنش گرا در اختیارتان قرار بدهیم پس لطفاً با ما همراه باشید.

 

منظور از وب سایت ریسپانسیو چیست؟

 

طراحی سایت ریسپانسیو

منظور از وب سایت ریسپانسیو (Respansive) روشی برای طراحی وب سایت است که در انواع مختلف دستگاه ها با ابعاد مختلف آن قابل مشاهده می باشد. با پیشرفت تکنولوژی، تحولات زندگی بشری و پیدایش عصر اینترنت امروزه اکثر افراد، بیشتر تبادلات اقتصادی خود را با مراجعه به وب سایت های اینترنتی مختلف انجام می دهند. ظاهر این وب سایت ها باید به گونه ای باشد که در صورت استفاده کاربران از دستگاه های مختلفی چون؛ موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر نیازی به زوم کردن، اسکرول کردن عمودی و... نباشد. همچنین چینش کلمات و متن ها باید خوانا و دکمه ها قابل کلیک باشد. در واقع ریسپانسیو یا واکنش گرایی یک تکنولوژی نوظهوری است که ظاهر وب سایت را با توجه به ابعاد دستگاه به صورت اتوماتیک تغییر می دهد.

 

علت به وجود آمدن طراحی سایت ریسپانسیو

 

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو همانطور که گفته شد روشی نوین در توسعه سایت و ایجاد تغییرات بهینه در ظاهر آن می باشد. طبق آمار صورت گرفته 70 درصد از افراد، با گوشی های همراه خود به اینترنت متصل شده و وارد فضای سایبری و وب سایت های مختلف می شوند. از آنجایی که این تکنولوژی باعث بهبود نمایش صفحات وب می شود کاربران دوست دارند از صفحاتی بازدید کنند که ریسپانسیو برخوردار باشد. این مسئله باعث افزایش بازدیدکنندگان و نرخ تبدیل می شود همچنین در رتبه بندی سایت تأثیر قابل توجهی می گذارد. بنابراین امروزه کاربران سایت های غیر ریسپانسیو را دوست ندارند و علاقه ای به ماندن در این گونه سایت ها نیستند. طراحی سایت ریسپانسیو در افزایش فروش هم تأثیر قابل ملاحضه ای دارد چرا که در صورت مفهوم نبودن اطلاعات محصول، کاربران از خرید آن منصرف می شوند. طراحی قالب های جداگانه متناسب برای هر دستگاهی، علاوه بر زمان بر بودن صرفه اقتصادی هم ندارد طراحی سایت ریسپانسیو جایگزین اقتصادی و بهینه برای طراحی قالب های جداگانه می باشد.

 

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو برای سئو

 

طراحی سایت ریسپانسیو

همانطور که گفته شد با افزایش تجارت الکترونیک و رواج کسب و کارهای مختلف آنلاین، همچنین ورود انواع مختلف تبادلات به فضای اینترنت، استفاده ی مردم از موبایل و تبلت نسبت به کامپیوتر در مشاهده وب سایت های مختلف بیشتر شده است. به همین منظور در سال 2015 گوگل طراحی ریسپانسیو را یک عامل مهم در رتبه بندی و در جست و جوی نتایج بهتر معرفی کرد. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیور علاوه بر رضایتمندی کاربران تأثیر مستقیمی بر سئو سایت می گذارد که در زیر به بررسی تأثیر طراحی سایت ریسپانسیو بر روی سئو پرداخته ایم که عبارتند از:

افزایش میزان بازدید و رتبه بندی

وب سایت های فروشگاهی امروزه بسیار گسترش یافته اند چرا که شیوه های سنتی کسب و کار و روش خرید های حضوری با به کار آمدن اینترنت و ایجاد شدن پلتفرم های آنلاین، جای خود را به خرید های غیر حضوری داده است. به علت استقبال روز افزون کاربران از کسب و کارهای اینترنتی طراحی وب سایت های ریسپانسیو مربوط به آن ها با افزایش کاربران مواجه خواهد شد. مخصوصاً اینکه مخاطبان بیشتر از موبایل و تبلت برای ورود به سایت ها استفاده می کنند. چنانچه ظاهر سایت و عناصر تشکیل دهنده آن برای کاربران قابل توجه نباشد به سراغ وب سایت های رقیبان خواهند رفت. در نتیجه اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو از جهت افزایش میزان بازدید و رتبه بندی در مرورگر گوگل بسیار قابل توجه است.

افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت

اگر وب سایت، طراحی و ظاهر مناسب نداشته باشد در واقع اگر از طراحی ریسپانسیو برخوردار نباشد کاربر تمایلی به ماندن و گشت و گذار در سایت نخواهد داشت. اما چنانچه ظاهر وب سایت به علت بهره مندی از تکنولوژی واکنش گرا بهینه شده باشد مخاطب زمان زیادی را برای بازدید سایت خواهد گذاشت. افزایش حضور بازدیدگنندگان همچنین مدت زمان حضور آن ها در سایت، تأثیر مثبتی بر روی سئو وب سایت خواهد گذاشت.

کاهش هزینه های سئو و طراحی قالب به صورت جداگانه

در گذشته مدیران سایت برای اینکه کاربران تصویر منظم و مرتبی از صفحه داشته باشند مجبور بودند برای قالب های جداگانه ای چون دسکتاپ و موبایل، طراحی های متفاوت داشته باشند که در بیشتر اوقات نمایش سایت به درستی انجام نمی شد. این مسئله منجربه ایجاد هزینه های اضافی برای مدیران و صاحبان وب سایت می شد. با طراحی سایت ریسپانسیو دیگر لازم نیست که سئو وب سایت خود را برای قالب های جداگانه بهینه و زمان زیادی را صرف این کار بکنید. با ریسپانسیو، زمان و هزینه شما صرف بهینه سازی یک وب سایت شده و این امر موجب کاهش هزینه های سئو خواهد شد.

در اولویت بودن نسخه Mobile Friendly برای گوگل

گوشی های هوشمند، امروزه به عنوان یک وسیله بسیار کاربردی برای افراد برای وارد شدن به وب سایت های مختلف محسوب شده است. بنابراین یکی از قابلیت هایی که وب سایت ها باید داشته باشند سرعت بالای آن در نمایش برای کاربران موبایل می باشد. به چنین سایت هایی، موبایل فرندلی (Mobile Friendly) گفته می شود. در سال 2015 گوگل به صورت رسمی اعلام کرد که وب سایت هایی که برای کاربران گوشی همراه، در قالب بندی و ظاهر مناسب نمایش داده می شوند در رتبه های برتر گوگل قرار خواهند گرفت. با طراحی سایت ریسپانسیو، وب سایت شما زود تر ایندکس و نمایش داده می شود و در جایگاه بهتر از نتایج مرورگر گوگل قرار خواهد گرفت.

بهبود قابلیت استفاده و تجربه کاربری

با استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو قابلیت استفاده بهینه کاربران بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و آن ها می توانند به سهولت به تمام محتویات و اطلاعات سایت دسترسی داشته باشند و به راحتی مورد مطالعه قرار بدهند. تجربه کاربری بهتر باعث افزایش حضور مدت زمان کاربر در سایت، تبدیل بازدیدکننده به خریدار، افزایش رضایتمندی کاربران، افزایش فروش، کاهش خروج کاربران خواهد شد. همانطور که گفتیم سایت ریسپانسیو با اندازه مختلف صفحات نمایشگر کاربران سازگار است. بنابراین تجربه کاربری یکنواخت مخصوصاً در سایت های فروشگاهی باعث بازگشت مشتریان قبلی و تکرار خرید خواهد شد.

بارگذاری سریع تر صفحات وب سایت

سرعت بارگیری وب سایت، تأثیر قابل توجهی در افزایش بازدیدگنندگان، در رتبه بندی گوگل، در فروش محصولات، افزایش نرخ تبدیل خواهد داشت. اگر سرعت بارگیری کمتر باشد مخاطب خسته شده و به سراغ سایت های دیگری خواهد رفت و این عامل باعث شکست سایت خواهد بود. بنابراین برای افزایش ترافیک باید سرعت صفحه، بهینه سازی شود. وب سایت ریسپانسیو سرعت بارگذاری بالایی در موبایل و دسکتاپ دارد و در جستجو های گوگل بهتر دیده می شود.

معرفی ابزار تست ریسپانسیو بودن صفحات وب

برای تست ریسپانسیو بودن سایت مورد نظر باید سایز های صفحه نمایش سایت را مورد سنجش قرار دهیم. بدین منظور ابزار هایی برای تست ریسپانسیو بودن صفحات وب در فضای اینترنت طراحی شده اند که در زیر به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت که عبارتند از:

Responsinator

یکی از ابزار های بسیار مشهور برای تست کردن ریسپانسیو بودن سایت می باشد. کار کردن با آن بسیار ساده و راحت است بدین شکل که Url سایت خود را به این ابزار وارد می کنید سپس نحوه نمایش سایت را می توانید در دستگاه های مختلف مشاهده نمایید.

Chrome Inspect element

برای استفاده از این ابزار فقط کافیست در صفحه گوگل کلیک راست کرده و گزینه Inspect را انتخاب نمایید. با استفاده از این ابزار می توانید سایز صفحه را به صورت دستی یا از سایز های پیش فرض و پرکاربرد انتخاب کنید. همچنین می توانید نحوه نمایش صفحه را به صورت افقی یا عمودی تنظیم کنید.

Am I responsive

یکی از ابزار های تست ریسپانسیو سایت، در دستگاه های مختلف چون، موبایل، تبلت، لپ تاپ و... می باشد بدین ترتیب می توانید واکنش گرا بودن سایت را بررسی کنید. بعد از مطمئن شدن از نحوه نمایش سایت می توانید از صفحه اسکرین شات گرفته و آن را به اشتراک بگذارید. نحوه کارکردن این ابزار با ابزار های تست ریسپانسیو دیگر کمی متفاوت می باشد.

FireFox responsive design

FireFox برای افرادی که می خواهند سایت خود را تست کنند که واکنش گرا است یا خیر، بسیار موثر است. همچنین برای توسعه دهندگان سایت برای دادن اطمینان بیشتر برای ریسپانسیو بودن سایت مورد استفاده قرار می گیرد. در فایر فاکس با فشردن کلید های Ctrl+Alt+M تست ریسپانسیو بودن سایت فعال می شود حتی اگر اینترنت وجود نداشته باشد مرورگر فایر فاکس این امکان تست سایت را برای شما می دهد.

 

خلاصه و نتیجه گیری

ریسپانسیو یک تکنولوژی نوظهوری است که باعث بهبود صفحه نمایش سایت می شود. ظاهر وب سایت از نظر نمایش محتوا باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند در دستگاه های مختلفی چون؛ موبایل، تبلت، لپ تاپ به راحتی مورد استفاده قرار دهند. طراحی سایت ریسپانسیو باعث افزایش فروش محصولات، افزایش بازدیدکنندگان از سایت، افزایش نرخ تبدیل، بازگشت مجدد کاربران به سایت، رضایتمندی کاربران، کسب جایگاه بهتر در رتبه بندی گوگل همچنین باعث کاهش هزینه های بهینه سازی وب سایت شده و لازم نیست زمان زیادی را صرف این کار بکنید. بنابراین اگر ظاهر سایت و عناصر تشکیل دهنده آن برای کاربران مفهوم نباشد آن را ترک خواهند کرد. ابزار هایی برای تست ریسپانسیو بودن صفحات وب در فضای اینترنت طراحی شده اند که از جمله؛ Responsinator، Chrome Inspect element، Am I responsiveو... می باشند که بر اساس آن ها می توانیم سایز های صفحه نمایش سایت را مورد سنجش قرار بدهیم.