در صورتی که تصمیم دارید با آپدیت‌های جدید و الگوریتم‌های گوگل حرکت کرده و سئو سایت را به بهترین جایگاه برسانید نیاز است تا به نرخ کلیک کاربران یا ctr توجه ویژه‌ای کنید. سی‌تی‌آر را می‌توانیم در واقع نرخ کلیک معرفی کنیم، به این معنا که هنگام جستجوی کاربر در گوگل نتایج مختلفی برای او نشان داده می‌شود که او پس از مشاهده لیست نتایج، روی یک یا چند از آنها کلیک می‌کند.

 به عبارتی نرخ کلیک را می‌توانیم درصد یا تعدادی از کاربران معرفی کنیم که در نتایج جستجوی گوگل روی لینک سایت شما کلیک کرده و آن را مشاهده می‌کنند. برای اینکه سایت شما پیشرفت کند نیاز است تا به خوبی با سی‌تی‌آر آشنا شوید. در ادامه این قسمت بیشتر در مورد این مبحث برای شما صحبت می‌کنیم.

تعریف دقیق ctr

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در مورد نرخ کلیک صحبت کنیم باید بگوییم که هدف بسیاری از افراد در تبلیغات افزایش ترافیک سایت است و زمانی این اتفاق می‌افتاد که مخاطب ترغیب شود تا روی لینک یا تبلیغ صفحه مورد نظر کیلیک کند. هرچقدر میزان این کلیک‌ها بیشتر باشد ترافیک سایت بالا رفته و او بهتر می‌تواند در صفحه اول گوگل قرار بگیرد.

 به عبارت ساده‌تر می‌توانیم بگوییم هنگامی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند یک لیست از نتایج برای او ردیف می‌شود، کاربر پس از مشاهده صفحه در صورت تمایل می‌تواند روی لینک آن کلیک کند در این زمان نرخ کلیک یا همان ctr مشخص می‌شود.

ctr در سرچ کنسول

ctr چیست | click through rate | نرخ کلیک

در مورد نرخ کلیکی یا سی‌تی‌آر سرچ کنسول باید بگوییم که این ابزار در performance سرچ کنسول قرار داشته و در صورتی که نرخ کلیک در یک سایت بالا باشد نشان دهنده عملکرد بهینه سازی آن سایت است. در بیشتر مواقع گزارش ctr در سرچ کنسول بررسی شده و سپس میزان عملکرد کلمات کلیدی و موضوعات محور توسط آن سنجیده می‌شوند. اگر بخواهیم دقیق‌تر در مورد این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که کلیک در گوگل سرچ کنسول نشان دهنده عملکرد یک لینک نسبت به تعداد افرادی است که آن صفحه را مشاهده کرده‌اند.

 زمانی که نرخ کلیک خوب باشد نشان دهنده این موضوع است که عملکرد کلمه کلیدی مثبت بوده و موضوعی که انتخاب شده است توانسته به خوبی نیازهای کاربران را برآورده کند. برای اینکه بتوانید از سرچ کنسول برای ctr استفاده کنید نیاز است تا با گزارش‌ها و بخش‌های آن آشنایی داشته باشید. این ابزار دارای قسمت‌های مختلفی است و به شما کمک می‌کند که مشاهده کنید آیا کلمه کلیدی مورد نظر توانسته است به پیشرفت سایت شما کمک کند یا خیر؟ پس نتیجه می‌گیریم سرچ کنسول در ctr از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیاز است تا متخصصان سئو حتما آن را در نظر بگیرند.

ctr در سئو چه نقشی دارد؟

ctr چیست | click through rate | نرخ کلیک

پاسخ این سوال بسیار ساده است، همه ما می‌دانیم که موتور جستجوی گوگل اقدام به تنظیم نتایج جستجو بر اساس رتبه هر سایت می‌کند به همین دلیل نرخ کلیک نقش موثری در بهبود رتبه سایت‌ها دارد. به عبارتی هر چقدر میزان کلیک روی لینک یک وب سایت بیشتر باشد نشان دهنده این است که افراد بیشتری از آن سایت بازدید کرده و آن سایت برای آنها مفیدتر و بهتر بوده است. علاوه بر این مدت زمان حضور افراد در یک سایت نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در بهبود سئو یک سایت است.

 در نتیجه نرخ کلیک یا همان ctr نقش مهم و مستقیمی در سئو سایت داشته و باعث می‌شود تا سایت‌ها در نتایج جستجو، رتبه‌های بهتر و بالاتری به دست بیاورند. اگر بخواهیم با یک مثال این موضوع را برای شما عنوان کنیم می‌توانیم بگوییم هنگامی که شما محتوایی را تولید کرده و آن را در نتایج جستجو می‌گذارید در صورتی که افراد محتوای شما را مشاهده کنند اما روی آن کلیک نکنند هیچکس با محصولات و خدمات شما آشنا نمی‌شود. به همین دلیل همه تلاش‌های شما برای سئو سایت بی‌نتیجه می‌ماند. پس در نتیجه ctr نتایج نهایی را روی عملکرد سئو سایت مشخص کرده و باعث می‌شود تا یکی از معیارهای مهم در سئو سایت به حساب بیاید.

چگونه ctr را افزایش دهیم.

ctr چیست | click through rate | نرخ کلیک

روش‌های مختلف و متنوعی وجود دارد که به وسیله آن می‌توان نرخ کلیک تبلیغات را افزایش داد در ادامه بهترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. مخاطب خود را هدف بگیرید.

در مرحله اول برای افزایش ctr شما می‌توانید مخاطبان خود را هدف قرار دهید، به عبارتی باید اقدام به بخش‌بندی مخاطبان کرده و ویژگی‌های مشترک آنها را در نظر بگیرید سپس اقدام به تولید محتوا مناسب آنها کنید. مثلاً در نظر بگیرید که مخاطبان شما خانم هستند یا آقا، فعالیت‌های مورد علاقه آنها چیست، جوان هستند یا میانسال و.....

  1. زمان مناسب را برای تبلیغ انتخاب کنید.

شما باید بر اساس نوع کسب و کار خود یک زمان مناسب را برای تبلیغ انتخاب کنید به این منظور در ابتدا محصول و کالای مورد نظر خود را انتخاب کرده و در نظر بگیرید چه زمانی برای آن بهتر است. مثلاً اگر لباس‌های زمستانی می‌فروشید بهترین زمان نیمه دوم سال است. علاوه بر این معمولاً ساعات پایانی روز گزینه بهتری برای قرار دادن تبلیغات به حساب می‌آیند.

  1. یک عنوان جذاب انتخاب کنید.

 یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای افزایش نرخ کلیک یا ctr انتخاب یک عنوان جذاب است. برای تبلیغات، شما ۳ تا ۵ ثانیه فرصت دارید تا نظر مخاطب را به خود جلب کرده و او را کنجکاو کنید تا روی تبلیغ شما کلیک کند. پس نیاز است تا از عناوین جذاب و یا سوالی که مخاطب را درگیر می‌کند استفاده کنید. به این منظور استفاده از معجزه اعداد و استفاده از کلمات قدرتمند می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

  1. به ظاهر تبلیغ توجه ویژه‌ای کنید.

به جز محتوای متنی استفاده از عناصر بصری نیز می‌تواند نقش مهمی در افزایش کلیک داشته باشد. اگر می‌خواهید میزان کلیک روی تبلیغات شما افزایش پیدا کند حتماً باید به شکل و ظاهر تبلیغ نیز توجه کرده و از ویدیو یا تصاویر جذاب، تک و منحصر به فرد استفاده کنید. برای این کار حتماً از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند کمک بگیرید. علاوه بر این انتخاب فونت‌های زیبا، انتخاب تصاویر متحرک و رنگ‌های مناسب نیز می‌تواند در جلب نظر مخاطب حتی گاهی مواقع بیشتر از محتوای متنی نقش داشته باشد.

  1. از افزونه‌های تبلیغاتی گوگل غافل نشوید.

استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی گوگل نیز می‌تواند یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای افزایش ctr باشد. برای این کار شما می‌توانید اطلاعات بیشتر مانند پیشنهادهای ترغیب کننده، لینک صفحات جالب و اطلاعات تماس را در تبلیغات خود قرار داده تا افراد تمایل به کلیک روی آن پیدا کنند. این کار نیز می‌تواند در بالا بردن نرخ کلیک بیشترین نقش را داشته باشد.

 

سخن پایانی

در این قسمت در مورد ctr یا همان نرخ کلیک برای شما صحبت کردیم و اطلاعات مهم را در مورد آن در اختیار شما قرار دادیم. توجه کنید اگر می‌خواهید سایتی مخاطب پسند و محبوب داشته باشید که در صفحه اول گوگل قرار بگیرد علاوه بر انجام تمامی کارهایی که یک متخصص سئو به شما پیشنهاد می‌کند نیاز است تا اقدامات مهم را جهت افزایش کلیک مخاطبان روی لینک سایت خود نیز انجام دهید.

این کار باعث می‌شود هزینه‌های شما از دست نرود و بتوانید در کمترین زمان و بدون صرف وقت و هزینه زیاد سایتی با ترافیک بالا و محبوب داشته باشید. در صورت نیاز به افزایش ctr و کلیک‌های موثر می‌توانید از خدمات شرکت آی بولود کمک بگیرید. مجموعه ما در افزایش کلیک توسط مخاطبان به شما کمک کرده و این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که سایت شما در کمترین زمان و با هزینه کم پیشرفت کند.