اگر یک طراح سایت هستید یا به عنوان متخصص سئو و یا به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می کنید، احتمالا موتور جستجوگر گوگل، رفیق همیشگی و جدانشدنی زندگی شماست.
آشنایی با الگوریتم های مهم گوگل می تواند برای شما جالب باشد. شاید هم شناخت این الگوریتم ها، دید جدیدی در طراحی سایت و SEO  به شما بدهد. یکی از مهم ترین حوزه هایی که با الگوریتم های گوگل در ارتباط است، سئو سایت یا همان بهینه سازی سایت، است.
اینکه بتوان سر از کار الگوریتم های گوگل درآورد ، به دلیل سیاست های شرکت گوگل امکان پذیر نیست. ولی می توان با نحوه ی عملکرد این الگوریتم ها آشنا شد. اینکه هر الگوریتم به چه منظوری ساخته شده است و برای موفقیت در طراحی سایت و بهینه سازی سایت، چه روشی را باید در نظر گرفت، همه ی این ها سوالاتی است که باعث می شود با مهم ترین الگوریتم های گوگل آشنا شویم.

 

لیست مهم ترین الگوریتم های گوگل

 

برای معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل در سال 2022 بهتر است از خود گوگل کمک بگیریم. کافی است عبارت " مهم ترین الگوریتم های گوگل " را در موتور جستجوگر گوگل تایپ کنید.


مهم ترین الگوریتم های گوگل در 2022

 

از زمان تاسیس شرکت گوگل تا زمان حال، الگوریتم های زیادی در گوگل معرفی شده اند. از مهم ترین الگوریتم های گوگل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الگوریتم پاندا
الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم کبوتر گوگل
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم Rank Brain
Google Sandbox

 

الگوریتم پاندا

 

الگوریتم پاندای گوگل برای بررسی محتوای صفحات وبسایت ها استفاده می شود. پاندای گوگل در صورت مشاهده ی محتوای تکراری و یا محتوای بی کیفیت، آن صفحه و در صورت عدم رسیدگی به محتوای تکراری، کل وبسایت را جریمه خواهد کرد.

 

محتوای تکراری از نظر گوگل چیست؟

 

از نظر پاندای گوگل، محتوای تکراری یعنی استفاده از متن، تصویر, فیلم، بنر و ... از دیگر سایت ها، به طوری که قوانین کپی رایت، نقض شده باشد. یعنی متن و محتوای دیگر سایت ها را عینا در سایت خودتان استفاده کرده باشید.

 

محتوای بی کیفیت چیست؟

 

محتوای بی کیفیت از نظر پاندای گوگل، صفحاتی از وبسایت را شامل می شود که هیچ مطلب مفیدی به مخاطب سایت ارائه نمی دهد. گاهی صفحاتی مانند "درباره ی ما" یا "تماس با ما" در وبسایت وجود دارد که به جز چند جمله ی کوتاه، محتوایی در این صفحات قابل مشاهده نیست. نبود متن مناسب و کافی در یک صفحه از وبسایت، یعنی معرفی آن صفحه به عنوان یک صفحه ی بدون محتوا و غیر مفید برای کاربران سایت.


پس اگر صفحات درباره ی ما یا تماس با ما در سایت شما نیز محتوای کوتاهی دارد، توصیه ی ما این است در اولین فرصت یک محتوای مناسب برای این صفحات، ایجاد کنید. 
و اما یکی دیگر از نمونه های محتوای بی کیفیت، ایجاد متن، صرفا برای خزنده های گوگل است. در طراحی سایت و در  SEO یا همان بهینه سازی سایت، استفاده از کلمات کلیدی برای خزنده های گوگل اهمیت زیادی دارد.


در چند سال گذشته، اکثر طراحان سایت و سئو کاران از این موضوع باخبر بودند و در این بین برخی از فعالان این حوزه، برای بالا بردن رتبه ی سایت، به جای تولید محتوای مفید برای مخاطب،صرفا برای خزنده های گوگل تولید محتوا می کردند. به این صورت که متن را با کلمات کلیدی تکراری زیادی، پر می کردند. با قوی تر شدن الگوریتم پاندا، بسیاری از صفحات با محتوای تکراری جریمه شدند. در حال حاضر اگر می خواهید توسط الگوریتم پاندای گوگل جریمه نشوید، باید به نسبت مناسب از کلمات کلیدی استفاده کنید. پر کردن متن با کلمات کلیدی، کار درستی برای بهبود سئو سایت نیست.

 

الگوریتم پنگوئن گوگل

 

 

لینک سازی خارجی در رتبه بندی سایت تاثیر زیادی دارد. قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل، سایت ها برای دریافت رتبه های بهتر شروع به خرید لینک های زیاد و نامرتبط با محتوای سایت خود می کردند. به طوری که هر سایتی که بک لینک بیشتری دریافت می کرد، رتبه ی بهتری نیز در نتایج جستجوی گوگل به دست می آورد.


این یعنی ایجاد فرصت مناسب برای کسانی که اقدام به فروش لینک کرده بوند. در اینجا دیگر فرقی بین لینک خارجی مفید و مضر وجود نداشت. و مسئله ی اصلی دریافت بیشترین تعداد لینک خارجی بود.


الگوریتم پنگوئن برای حذف این روش به دنیای وب معرفی شد. الگوریتم پنگوئن گوگل شرایطی را ایجاد می کند تا سایت ها فقط از لینک های خارجی مفید و نه اسپم، استفاده کنند.  لینک مفید با بررسی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه ی سایت مبدا تعیین می شود.

 

الگوریتم کبوتر گوگل

 

الگوریتم کبوتر گوگل برای توسعه ی نتایج گوگل بر پایه ی سئو محلی معرفی شده است. 
آمار خود گوگل نشان می دهد که حدود نیمی از کاربران گوگل به دنبال نتایج محلی هستند. الگوریتم کبوتر گوگل برای ارائه ی نتایج دقیق تر در جستجوهای محلی استفاده می شود.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

با پیشرفت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، گوگل نیز الگوریتم مرغ مگس خوار را به دنیای وب معرفی کرد. این الگوریتم برای جستجوهای صوتی و تبدیل صوت به متن استفاده می شود. الگوریتم مرغ مگس خوار باعث می شود علاوه بر کلمات کلیدی، کلمات مترادف و هم معنی نیز ارزشمند شوند. 


در سال های قبل به هنگام استفاده از گوگل ، اگر دنبال موضوع یا مطلب خاصی بودید، باید دقیقا کلمه مورد نظر را جستجو می کردید. ولی در سال های اخیر با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار، در صورت استفاده از کلمات مترادف و یا عبارت نزدیک به موضوع مورد نظر نیز، بهترین و مرتبط ترین نتایج در گوگل به شما نمایش داده خواهد شد. 

 

صفحات وب سازگار با نسخه موبایل

 

ریسپانسیو بودن سایت چیست؟

 

استفاده از دستگاه های تلفن همراه،  تبلت و ... در سال های اخیر افزایش یافته است. طبق آماری که توسط خود گوگل منتشر شد، حدود نیمی از کاربران گوگل، برای جستجو در اینترنت، از موبایل یا تبلت استفاده می کنند.
ریسپانسیو بودن صفحات سایت یعنی صفحات وب متناسب با نمایش در رایانه، تبلت و گوشی های موبایل، طراحی شده باشند.
آمار ارائه شده، اهمیت داشتن نسخه ی موبایل برای وب سایت ها را گوش زد می کند. اگر سایتی در موبایل و یا تبلت به خوبی نمایش داده نشود، حدود نیمی از مخاطبان خود را از دست خواهد داد.

 

الگوریتم Rank Brain گوگل

 

گوگل الگوریتم های زیادی را به دنیای وب معرفی کرده است، از مهم ترین الگوریتم های گوگل می توان به الگوریتم Rank Brain که با یادگیری ماشین در ارتباط است، اشاره کرد. عملکردی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار دارد و سعی می کند دقت جستجو را در استفاده از عبارات به جای استفاده از کلمات کلیدی افزایش دهد.

 

الگوریتم سندباکس گوگل - Google Sandbox

 

وقتی یک وبسایت به تازگی راه اندازی شده باشد. معمولا بازه ی زمانی خاصی لازم است تا گوگل به این وبسایت اعتماد کند. برای همین تا زمانی حدود چند ماه، وب سایت نوپا زیر نظر الگوریتم های گوگل قرار می گیرد.

شاید در این زمان سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده نشود، این کاملا طبیعی است. بعد از این مدت که سایت از sandbox خارج شد، سایت شما نیز مانند بقیه ی سایت ها در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد. از  این به بعد کافی است برای  رسیدن به رتبه های اول گوگل با دیگر سایت ها، رقابت کنید.

 

چرا باید سایت خود را سئو کنیم؟ 

 

اگر به دنبال دلیلی برای یادگیری بیشتر در زمینه ی سئو سایت هستید، توصیه می کنیم به صفحه ی سئو سایت چیست از سایت آی بولود سر بزنید. 

 

الگوریتم های گوگل و تاثیر آن در سئو سایت

 

 الگوریتم های معرفی شده تا به اینجای کار، بیشترین آپدیت را از طرف گوگل دریافت کرده و روزبه روز کامل تر شده اند. گوگل به عنوان یک موتور جستجوی محبوب، به دنبال جلب رضایت کاربران خود است. الگوریتم های گوگل و آپدیت های این الگوریتم ها نیز در راستای همین هدف است.  اگر می خواهید به عنوان طراح سایت و یا متخصص سئو سایت فعالیت کنید، نکته ی اساسی در شناخت و استفاده از الگوریتم های گوگل این است: " همیشه از دید مخاطب به قضیه نگاه کنید. "  گوگل به دنبال جلب رضایت مخاطبان است. هر چقدر در همین راستا حرکت کنید، رتبه ی سایت شما در نتایج گوگل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.