در این مقاله از سایت آی بولود به مفاهیم مهمی مانند Impression چیست، CTR چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد، خواهیم پرداخت. بر اساس تجربه و با توجه به پروژه های سئو سایت در ارومیه  و سایر شهرها می توان گفت بررسی سئو سایت به مفاهیم مهمی مانند Impressions , CTR و ... بستگی دارد. با در دست داشتن مقادیر مربوط به این مفاهیم، به راحتی می توان سئو سایت را بررسی و تحلیل کرد.

برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو  و  برای بررسی سئو سایت، از ابزاری مانند google search console استفاده می کنیم. این ابزار رایگان که توسط شرکت گوگل برای بررسی سئو سایت در اختیار مدیران سایت و سئوکاران قرار گرفته است، دارای مفاهیم مهمی مانند Impressions، CTR ، Average Position و ... است که برای تحلیل سئو سایت لازم و ضروری است.

اگر با معیارهای مهم و تاثیرگذار در سئو سایت آشنا نیسستید، توصیه می کنیم حتما به صفحه سئو سایت آی بولود مراجعه کنید.

Impression چیست؟ 

به طور خلاصه، Impressions به تعداد دفعاتی گفته می شود که URL سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده می شود. البته نمایش به ازای کلیک های پولی جزء impression حساب نمی شود. اگر سئو سایت شما اصولی پیش رفته باشد قطعا سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یا همان صفحات  SERP حضور خواهد داشت. شما می توانید مقدار impression را در google search console مشاهده کنید. 

 

Impression چیست

 

Average Position چیست؟

Average Position ، میانگین رتبه بندی URL های سایت شما را نمایش می دهد. مثلا اگر یکی از URL های سایت شما در موقعیت 3 و URL دیگری از سایت شما در موقعیت 7 باشد، Average Position برای URLهای سایت شما برابر 5 خواهد بود. یعنی به طور میانگین URL های سایت شما در صفحه ی 5 نتایج جستجوی گوگل قرار دارد.

CTR چیست ؟

بعد از اینکه با مفهوم Impression آشنا شدید و متوجه شدید Impression چیست و چه تاثیری در بررسی سئو سایت دارد می توان گفت، با استفاده از مقدار impression می توان مقدار CTR را محاسبه کرد. CTR برابر نسبت کلیک به دیده شدن URL در نتایج جستجوی گوگل است. همانطور که می دانید، اگر impression یک سایت افزایش پیدا کند، CTR آن نیز بیشتر خواهد شد.
در واقع Clicks / Impressions * 100 نرخ CTR یک سایت را به ما می دهد.

Impression چیست

 

چگونه میزان Impression و CTR را افزایش دهیم؟

برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک سایت و افزایش تعداد Impression و CTR باید اصول سئو و بهینه سازی سایت را رعایت کنیم. اگر سئو تکنیکال سایت شما در سطح خوبی باشد، لینک سازی خوبی انجام داده باشید و محتوای مفیدی را برای کاربران سایت ارائه دهید، قطعا سایت شما مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد. طراحی اصولی سایت ، ایجاد تجربه ی کاربری مناسب برای مخاطبان و داشتن نسخه ی موبایل نیز از دیگر مواردی است که برای دیده شدن سایت شما توسط گوگل لازم و ضروری است.

تاثیر کلمات کلیدی بر Impression سایت

یک از مهم ترین بخش های سئو سایت، انتخاب کلمات کلیدی است. اگر کلمات کلیدی مناسبی برای صفحات سایت انتخاب کنید، تعداد مخاطبانی که دقیقا از همین کلمات برای جستجو در گوگل استفاده می کنند نیز به تدریج افزایش خواهد یافت و افزایش تعداد بازدیدگنندکان از سایت شما باعث بهبود رتبه ی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل خواهد شد.

بهبود رتبه ی سایت در نتایج گوگل نیز در ادامه Impression و CTR بیشتری نصیب URL سایت شما خواهد کرد و سایت شما به نتایج مطلوب خود در کسب و کار خواهد رسید.
موضوع مهم در بهینه سازی سایت ، مرتبط بودن بخش های مختلف سئو سایت به یکدیگر است. اجزای سئو به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند و برای بهبود سئو سایت نیاز به یک کار مداوم و پیوسته در بازه ی زمانی مناسب است.

 

بهبود سئو سایت با بررسی CTR و مقایسه آن با Impression

یکی از  راه های بهبود سئو سایت، پیدا کردن صفحاتی است که Impression خوب ولی CTR پایینی دارند. این صفحات در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شوند ولی به دلیل مشکلاتی که در ظاهر صفحه و یا محتوای صفحه وجود دارد، با استقبال مخاطبان روبرو نمی شوند و مخاطب روی URL  مربوط به آن صفحه کلیک نمی کند. 

. در این حالت پیشنهاد می کنیم بهینه سازی عنوان صفحه و توضیحات متا را مد نظر داشته باشید. برای اولین کار، بهتر است در انتخاب کلمات کلیدی برای این صفحه تجدید نظر کنید. احتمالا کلمات کلیدی که قبلا برای این صفحه از سایت انتخاب کرده اید، متناسب با محتوای سایت نبوده است. بعد از بررسی کلمات کلیدی ، عنوان صفحه و توضیحات متا را متناسب با کلمات کلیدی انتخاب شده، تنظیم کنید.

 

Impression چیست

 

URL صفحه وب سایت ، عنوان صفحه و توضیحات متا، اولین چیزی است که کاربر در صفحات نتایج جستجوی گوگل با آن روبرو می شود. اگر این موارد را به درستی تنظیم کرده باشید، نسبت Impression به CTR یک نسبت منطقی و معقول خواهد بود. 
استفاده از تگ های مهمی مانند Title  و Description در بهبود سئو سایت تاثیر زیادی دارد و یکی از بخش های مهم سئو تکنیکال به شمار می رود. 

 

جمع بندی:

Impression چیست ؟ به تعداد دفعات دیده شدن URL سایت شما در صفحه نتایج گوگل Impression گفته می شود. 
CTR چیست؟ نسبت کلیک به دیده شدن URL را CTR می نامیم.
اگر برای یک URL از سایت، Impression بالا و CTR بسیار پایینی دارید حتما کلمات کلیدی ، تگ متا و تگ توضیحات آن URL را دوباره بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را تغییر دهید. با بررسی Impression و CTR یک سایت می توان به راحتی سئو آن سایت را تحلیل کرد. هرچه قدر Impression و CTR یک سایت بیشتر باشد، آن سایت سئو قوی تری نیز دارد و در رقابت با سایر وب سایت های موجود رتبه ی بهتری به دست خواهد آورد.